Monday, September 28, 2015

Ustaz Emran

Berhati-hati dalam mengeji dan memuji seseorang
Pesan Syeikh Muqbil bin Hadi al-Wadi'i rahimahullah ;
فأهلُ السنة في القديم والحَديث يَتَحرون غَاية التحري فَلا يَقدحُون إلافيمن يَستَحق القدح،ولا يُعدلون إلا لمن يستحق التعديل.
Adapun ahli sunnah baik pada zaman dahulu dan sekarang, mereka itu adalah orang yang sangat berhati-hati. Justeru mereka itu tidaklah mencela atau memburukkan seseorang kecuali kepada orang yang berhak dicela dan tidak pula memuji kecuali kepada orang yang sememangnya berhak dipuji.
[Tuhfatul Mujib 'ala As'ilati al-Hadhiri wal Gharib]
# Hal ini bertepatan dengan firman Allah SWT ;
فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَى {النجم: 32}
"Maka janganlah kamu memuji-muji diri kamu (bahawa kamu suci bersih dari dosa). Dia lah sahaja yang lebih mengetahui akan orang-orang yang bertaqwa. " (Al-Najm : 32)
Boleh jadi orang yang kita puji itu dicela oleh Allah, boleh jadi orang yang kita keji itu pula yang dicintai oleh Allah, hanya Dia yang maha mengetahui, bukannya kita!

Kita akan bersama dengan orang yang kita cintai
Daripada Anas bin Malik RA, bahawa Rasulullah salallahualaihiwassalam bersabda ;
أنت مع من أحببت
Kamu akan bersama dengan orang yang kamu cintai.
[Riwayat Muslim]
# Cinta itu menjadikan seseorang akan mengikuti jejak langkah insan yang dikasihinya, menirunya dan ingin menjadi sebahagian daripadanya.
Orang yang beriman sangat-sangat mencintai Allah dan rasul-Nya, justeru mereka pun mengikuti perintah Tuhan dan sunnah Nabi-Nya!
Ustaz Emran Ahmad

Friday, September 11, 2015

HUKUM BERAMAL DENGAN HADIS LEMAH DAN PALSU

Ustaz Dr. Fathul Bari Mat Jahya

Sunday, September 06, 2015

Friday, August 14, 2015

Website yang disarankan

Berikut adalah beberapa 🌏 website dan 📝 blog dari para ustaz yang boleh dijadikan rujukan tentang Islam.
Ustaz-Ustaz Universiti Islam Madinah.
http://serambimadinah.com/
Ustadz Dr. Ali Musri Semjan Putra, MA
http://dzikra.com
Ustadz Abdullah Taslim, MA
http://manisnyaiman.com
Ustadz Firanda Andirja, MA
http://firanda.com/
Ustadz Abdullah Zaen, MA
http://tunasilmu.com
Ustadz Abdullah Roy, MA
http://tanyajawabagamaislam.blogspot.com/
Ustadz Aris Munandar, MA
http://ustadzaris.com/
Ustadz Muhammad Wasitho, MA
http://www.abufawaz.wordpress.com/
Ustadz Abu Yahya Badrussalam, Lc.
http://cintasunnah.com
Ustadz Abu Hudzaifah, Lc.
http://basweidan.wordpress.com/
Ustadz Ahmad Zainuddin, Lc [Dammam – KSA]
http://www.dakwahsunnah.com/
Ustadz Zainal Abidin, Lc.
http://www.zainalabidin.org/
Ustadz Kholid Syamhudi, Lc.
http://www.ustadzkholid.com/
Ustadz Ahmad Faiz Asifuddin, Lc
http://ustadzfaiz.com
Ustadz Musyaffa Ad Darini, Lc.
http://addariny.wordpress.com/
Ustadz Abu Zubair, Lc.
http://abuzubair.net/
Ustadz Ahmad Sabiq, Lc
http://ahmadsabiq.com/
Ustadz Sa’id Yai Ardiyansyah, Lc.
http://kajiansaid.wordpress.com/
Ustadz Abu Ihsan Al Atsari
http://abuihsan.com/
Ustadz Abdullah Shaleh Hadrami
http://kajianislam.net
Ustadz Fariq Gasim
http://fariqgasimanuz.wordpress.com
Ustadz Abu Ubaidah Yusuf As Sidawi
http://abiubaidah.com/
Ustadz Muslim Al Atsari
http://ustadzmuslim.com
Ustadz Marwan Abu Dihyah
http://abu0dihyah.wordpress.com
Ustadz Abu Ali, ST.,MEng.,Phd.
http://noorakhmad.blogspot.com/
Ustadz Abu Mushlih Ari Wahyudi, SSi.
http://abumushlih.com/
Ustadz Muhammad Nur Ichwan Muslim, ST
http://ikhwanmuslim.com
Ustadz Abul Jauzaa
http://abul-jauzaa.blogspot.com
Ustadz Abu Salma
http://abusalma.wordpress.com/
Ustadz Yulian Purnama
http://kangaswad.wordpress.com
Ustadz dr. Muhaimin Ashuri
http://attaubah.com
Ustadz Didik Suyadi
http://abukarimah.wordpress.com
Ustadz Abu Khaleed Resa Gunarsa
http://sabilulilmi.wordpress.com
Ustadz Dzulqarnain
http://dzulqarnain.net
Ustadz Abdul Malik, sopir pribadi Syaikh Sholih Al Fauzan
http://abdoelmalik.com
Sumber: Muslim.Or.Id
Semoga Allah selalu memberkahi ilmu yang bermanfaat.
Barakallahu fikum.

Nasihat dan Teguran - DFMO

Nasihat Dan Teguran: Antara Terbaik, Dibenarkan & Dilarang
1. Cara Nasihat Terbaik - Secara Sirr/ Peribadi:
Cara tegur yang terbaik adalah seperti yang diajarkan oleh Rasulullah Sallallahu alaihi wasallam:
مَن كانت عندَهُ نصيحةٌ لِذي سُلطانٍ فليأخذْ بيدِهِ فلْيخلُ بهِ فإن قبلَها قبلَها وإن ردَّها كانَ قد أدَّى الَّذي عليهِ
الراوي: عياض بن غنم المحدث: الألباني - المصدر:تخريج كتاب السنة - الصفحة أو الرقم: 1098
خلاصة حكم المحدث: صحيح
"Sesiapa yang mempunyai nasihat untuk pemerintah, hendaklah dia memegang tangnnya dan hendaklah dia melakukannya secara khalwah (peribadi); jika dia terima maka baguslah dia terima. Namun jika dia tolak maka pemberi nasihat telahpun melaksanakan tanggungjawabnya."
Al-Imam Al-Syafi'i rahimahullah menekankan perkara ini bahawa orang yang menasihati saudaranya secara (sirr) rahsia/peribadi, maka benar dia telah menasihatinya. Adapun orang yang menasihati saudaranya secara terang-terangan (di khalayak ramai) maka dia telah membuka aibnya dan mencelanya.
Al-Imam Al-Syafi'i rahimahullah berkata:
تعهّدني بنصحك في انفرادي ... وجنّبني النّصيحة في الجماعه
Tujukanlah nasihatmu kepadaku secara peribadi,
Janganlah engkau menasihatiku dalam khalayak;
فإنّ النّصح بين النّاس نوع ... من التّوبيخ لا أرضى استماعه
Kerna nasihat di tengah manusia adalah satu bentuk,
Daripada celaan yang tidak reda aku mendengarnya;
فإن خالفتني وعصيت قولي ... فلا تغضب إذا لم تعط طاعة
Maka jika engkau ingkar dan langgar sarananku,
Maka janganlah engkau marah jika engkau tidak ditaati.
2. Cara Nasihat Dibenarkan - Tegur Secara Terangan Dan Berhadapan
Tegur secara terang-terangan boleh jika pihak yang ditegur mendengar teguran secara langsung daripada pihak yang menegur itu. Ini menepati Sunnah dan menepati amalan Ulama Sunnah.
Dalam situasi ini, cara yang terbaik adalah dengan menggunakan bahasa yang santun dan lemah lembut.
Allah mengarahkan Nabi Musa dan Nabi Harun Sallallahu alaihima wasallam untuk melembutkan bicara semasa menasihati Fir'aun agar beriman dan meninggalkan kezaliman. Firman Allah Ta'ala (Taha: 43-44):
اذْهَبَا إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ
"Pergilah kamu berdua kepada Firaun, sesungguhnya ia telah melampaui batas dalam kekufurannya."
فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ
"Kemudian hendaklah kamu berkata kepadanya, dengan kata-kata yang lemah-lembut, semoga ia beringat atau takut".
Namun, jika pemberi nasihat tersilap dengan berkasar dalam memberi nasihat, janganlah pihak yang dinasihati juga melakukan kesilapan dengan menolak kandungan nasihat itu, jika ada kebenaran dalamnya.
3. Cara Nasihat Dilarang - Tegur Secara Terangan Tetapi Tidak Berhadapan
Adapun menegur secara terang-terangan dalam kumpulan yang mana pihak yang ditegur tidak mendengar dan tidak pula berada dalam kumpulan itu maka ini menyalahi Sunnah dan menyalahi perbuatan Ulama Sunnah.
Bahkan ini menepati amalan fitnah golongan Khawarij. Dan perkara ini menjadi mudharat besar bila pihak yang ditegur secara berjauhan ini adalah pemerintah, kerana akibatnya adalah kebencian rakyat yang akhirnya boleh membawa kepada pemberontakan dan huru-hara.
Bacalah sejarah kemunculan Khawarij; pasti anda dapat membezakan antara petunjuk wahyu dan tarikan nafsu. Ingatlah bahawa nafsu yang membuak sering memandang rendah kepada wahyu yang utuh.
Ayuh ikut wahyu dan jangan ikut nafsu.
Dr. Fadlan Mohd Othman
29 Syawwal 1436h/
14 Ogos 2015

Sunday, June 21, 2015

Siapa yang kita cintai ?

Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda :
المَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ 
“Seseorang bersama dengan yang dicintainya” (HR Al-Bukhari no 6169)
Fenomena menyedihkan….tatkala banyak kaum muslimin -terutama dari golongan permuda- yang sangat mencintai para pelaku maksiat, bahkan dari kalangan orang-orang kafir !!! (terutama para pemain film dan para penyanyi serta para olahragawan). Foto orang-orang kafir tersebut mereka pajang di kamar-kamar mereka, menjadi penyejuk pandangan mereka….sebelum tidur dan tatkala bangun tidur…
Bahkan mereka meniru gaya berpakaian orang-orang kafir tersebut…, mereka hafalakan lantunan-lantunan orang-orang kafir tersebut…, mereka pelajari perjalanan hidup orang-orang kafir tersebut…!!
Jika salah seorang dari mereka ditanya tentang sejarah…, nama…, dan nasehat-nasehat Abu Bakar…Umar…Imam Syafii??, maka terdiamlah ia !!!
Bahkan kecintaan sebagian mereka sudah sangat mendalam kepada orang-orang kafir tersebut, terbukti tatkala para artis tersebut datang ke negeri-negeri kaum muslimin maka merekapun berbondong-bondong menyambut para idola mereka yang kafir, hingga ada yang histeris tatkala menyaksikan idolanya, bahkan ada diantara mereka yang pingsan karena terlalu gembira..?
Apa yang akan mereka perbuat dengan sabda Nabi “Seseorang (diukumpulkan diakhirat kelak) bersama yang ia cintai” ???!!!
KARENANYA…cintailah orang-orang sholeh.... Tirulah gaya hidup mereka…patuhilah petuah-petuah mereka…yaitu orang-orang yang jika kita mengingat mereka… maka kita akan mengingat akhirat…
Al-Imam Asy-Syafi’i rohimahulloh pernah berkata –dengan penuh tawadhu- 
أُحِبُّ الصَّالحين وَ لَسْتُ مِنْهُمْ *** لَعَلِّيَ أََنْ أَنَالَ بِهِمْ شَفَاعَهْ
Aku mencintai orang-orang saleh meski aku bukan dari mereka
Aku berharap, dengan mencintai mereka aku nanti mendapatkan syafaat
وَأَكْرَهُ مَنْ تِجَارَتُهُ الْمَعَاصِي *** وَلَوْ كُنَّا سَوَاءً فِي الْبِضَاعَهْ
Dan aku membenci orang yang maksiat adalah dagangannya
Meski dagangan kami sama…
Anas Bin Malik radhiallahu 'anhu berkata:
فَمَا فَرِحْنَا بِشَيْءٍ فَرَحَنَا بِقَوْلِ النَّبِيٍّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : أَنْتَ مَعَ مَنْ أَحْبَبْتَ، فَأَنَا أُحِبُّ النَّبِيَّ وَأَبَا بَكْرٍ وَعُمَرَ وَأَرْجُو أَنْ أَكُوْنَ مَعَهُمْ بِِحُبِّيْ إِيَّاهُمْ وَإِنْ لَمْ أَعْمَلْ بِمِثْلِ أَعْمَالِهِمْ
"Kami tidak pernah gembira karena sesuatu apapun sebagaimana kegembiraan kami karena mendengar sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam “Engkau bersama yang engkau cintai”. Anas berkata, “Aku mencintai Nabi, Abu Bakar, dan Umar dan aku berharap aku (kelak dikumpulkan) bersama mereka meskipun aku tidak beramal sebagaimana amalan sholeh mereka" (HR Al-Bukhari no 3688 dan Muslim 4/2032). 
Siapa tahu karena kecintaan yang tulus maka kita akan dikumpulkan bersama Abu Bakar di surga…, bahkan dikumpulkan bersama Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam…

Sumber : http://www.firanda.com/index.php/artikel/status-facebook/331-jangan-pernah-salah-mencintai

Thursday, April 16, 2015

Khusyu' Sahabat Ketika Berzikir!

Khusyu' Sahabat Ketika Berzikir!
Burung Di Atas Kepala
Majlis Nabi shallallaahu alaihi wa sallam adalah majlis ilmu, zikir dan adab.
Alangkah beruntungnya orang yang berada dalam majlis Nabi shallallahu alaihi wa sallam.
Usamah bin Syarik radhiyallahu anhu menyebutkan sifat majlis Nabi shallallahu alaihi wa sallam:
أتيتُ النبيَّ صلَّى اللهُ عليهِ وآلهِ وسلَّمَ وأصحابُهُ عندَهُ كأنما على رؤوسهمُ الطيرُ قال فسلَّمتُ عليهِ وقعدتُ.
"Aku datang kepada Nabi shallallahu alaihi wa sallam sedangkan sahabat-sahabatnya di sisinya, seolah-olah ada BURUNG DI ATAS KEPALA MEREKA Lalu, atau mengucapkan salam kepada Nabi shallallahu alaihi wa sallam dan aku duduk" [Sunan Abi Daud 6/5 (3855)-Shahih]
Ibnu Qutaibah rahimahullah berkata ketika menjelaskan maksud perkataan BURUNG DI ATAS KEPALA MEREKA:
أنهم يسكتون فلا يتحركون ويغضون أبصارهم، والطير لا تسقط إلا على ساكن
"Mereka DIAM , TIDAK BERGERAK-GERAK dan MERENDAHKAN PANDANGAN mereka. Ini kerana burung tidak akan hinggap melainkan kepada benda yang diam (tidak bergerak-gerak)" [Gharib Al-Hadis 1/506]
Berpegang teguhlah dengan Sunnah Nabi shallallahu alaihi wa sallam dan sahabat-sahabatnya. Semoga Allah kurniakan kita untuk bersama-sama dalam majlis Nabi shallallahu alaihi wa sallam.
‪#‎Arar‬, 15/4/2015.

Saturday, April 11, 2015

Asas Ilmu Hadis.. Telegram by BroSharief

Nota 01.08.10 Mengenal Kitab-kitab Hadits

Susunan: BroSyarief

MUWATTA MALIK

Pengertian As Sunnah

Oleh : A Dani Permana
Para ulama memberikan definisi sunnah ini dari berbagai macam sudut pandangan baik secara etimologis dan termonologis, dan ditinjau dari sudut ilmu fiqh dan ilmu hadist dan sebagainya. Pengertian tersebut diantaranya:

Tuesday, April 07, 2015

Hadist di masa Sahabat Kecil (Shighor Sohabi) Dan Tabi’in Besar (Kibar Tabi’in). 41 H -100 H (Chapter three)

Definisi Istilah 

Sahabat: Orang mukmin yang bertemu Nabi atau hanya pernah melihat saja, maka disebut sahabat. (Definisi ini diberikan oleh Imam Bukhari dan dianggap yang terbaik diantara semua definisi)
Sahabat besar (Kibar Sohabat) : Sahabat yang banyak bergaul bersama Nabi, banyak belajar, banyak mendengar hadist-hadist dari beliau, sering pergi berjihad dll, seperti Abu Bakar, Umar bin Khattab, Utsman, Ali, Ibnu Mas;ud dan lainnya.
Sahabat Kecil (Sighor Sohabi) : Sahabat yang jarang bergaul bersama Nabi, disebabkan tepat tinggalnya jauh dari Nabi, atau terakhir masuk Islam nya dll.
Tabi'in Orang Islam yang bertemu dengan sahabat, berguru dan belajar kepada sahabat, tapi tidak bertemu dengan Nabi dan tidak pula semasa dengan Nabi.
Tabi’in Besar (Kibar Tabi’in) Tabi’in yang banyak bertemu sahabat, belajar dan berguru kepada mereka.
Tabi’in besar besar ini diantaranya yang dikenal dengan FUKAHA TUJUH, yaitu: Sa’id Ibn Musayyab. Al-Qasim Ibn Muhammad Abu Bakr, Urwah bin Zubair, Kharijah Ibn Zaid, Abu Ayyub Sulaiman Hilali, Ubaidullah Ibn Utbah, Abu Salamah Ibn Abdurahman ibn Auf
Tabi’in Kecil (Sighor Tabi’in) : Tabi’in yang sedikit bertemu sahabat dan lebih banyak belajar dan mendengar hadist dari Tabi’in besar.

Peranan Tabi’in Dalam Penyebaran Hadist 
Peranan Tabi’in dalam pertumbuhan sejarah hadist tidak dapat dipungkiri merupakan salah satu pernanan besar dalam kesinambungan dan pemeliharaan hadist. Khusunya setelah masa pemerinatahan Utsman dan Ali.
Setelah berakhirnya masa pemerintahan Ali Bin Ali Thalib, mulailah usaha dan kesungguhan mencari hadist dan menghafal hadist oleh kalangan Tabi’in dengan mengadakan perjalanan untuk sekedar mencari ilmu (ilmu ketika itu berupa pencarian hadist-hadist Nabi). Setelah Islam menguasai Syam (Jordan sekarang), Irak, Mesir, samarkand (asia) dan spanyol, para sahabat banyak berhijrah ke daerah-daerah baru itu untuk berdakwah dan sekaligus mendirikan madrasah-madrasah sebagai wadah untuk menyebarkan ilmu. Daerah yang didatangi para sahabat itu kemudian dikenal sebagai pusat penyebaran ilmu yang nantinya menghasilkan sarjana-sarjana Islam, khususnya dalam disiplin ilmu hadist dari kalangan Tabi’in.Dengan demikian ,para tabi’in ini menerima hadist dari para sahabat sekaligus mereka pula belajar kepada sahabat tentang makna dan arti hadist yang mereka terima.

Para Sahabatpun Masih Mencari Ilmu Dengan Perlawatan Ke beberapa Daerah 

Di masa tabi’in pun, para shighor sahabat, masih terus menimba ilmu. Khususnya mencari hadist dengan belajar kepada sahabat-sahabat besar. Jika sahabat besar itu ternyata berhijrah ke daerah-daerah lainnya, seperti di Mesir, di Jordan atau di Irak sekalipun, sahabat kecil inipun, yang berada di kota Mekkah ataupun Madinah, langsung mengadakan perlawatan ke daerah itu hanya untuk bertanya tentang satu hadist atau berguru langsung ke sahabat tersebut. Hal ini dibuktikan dari riwayat Bukhari, Ahmad, Thabarani ataupun Baihaqi, bahwa Jabir pernah pergi ke Syam, yang memakan waktu sebulan untuk sampai di Syam hanya untuk menanyakan SATU HADIST saja yang belum pernah di dengarnya. Sahabat yang didatangi nya adalah Abdullah Ibn Unais Al-Anshary.
Demikian pula halnya dengan Abu Ayyub Al-Anshory yang pernah melawat ke Mesir untuk menemui Uqbah Ibn Amir untuk bertanya SATU HADIST saja.

Para Tabi’in Belajar Kepada Sahabat 
Mulailah babak baru penyebaran hadist di masa tabi’in dan mereka mulai mencarinya sekaligus belajar kepada sahabat-sahabat yang mulai bertebaran di beberapa pelosok bahkan di beberapa Negara. Ada yang menarik dari periode tabi’in ini, jika diketahui ada seorang sahabat Nabi berkunjung ke daerahnya, mereka berlomba-lomba mendatanginya untuk belajar.
Terkadang para tabi’in mengklasifikasi penerimaan hadist mereka dengan beberapa kategori, artinya mereka mementingkan criteria yang pertama kemudian kedua dan seterusnya. Kriteria itu adalah:

1. Sahabat yang pertamna kali masuk Islam, seperti: Khulafa Rasyidin, Abdullah Ibn Mas’ud dll
2. Sahabat yang terus-menerus hidup bersama Nabi dan kuat hafalannya seperti: Abu Hurairah, Ibnu Abbas dll
3. Selain mendengar hadist langsung dari Nabi dan dari sahabat lainya, sahabat inipun panjang umurnya, seperti: Anas Bin Malik dll
4. Riwayat dari para istri Nabi
5. Sahabat yang memiliki catatan hadist pribadi, seperti, Abdullah Bin Ash dll

Tokoh-Tokoh Hadist Di Kalangan Tabi’in

  • Di Madinah: Sa’id Ibn Musayyab. Al-Qasim Ibn Muhammad Abu Bakr, Urwah bin Zubair, Kharijah Ibn Zaid, Abu Ayyub Sulaiman Hilali, Ubaidullah Ibn Utbah, Abu Salamah Ibn Abdurahman ibn Auf, Nafi, Az-Zuhry, Sulaiman Ibn Yassar dll

  • Di Mekkah: Ikrimah, Atha Ibn Aii Rabah, Dhohak, (ketiganya murid Ibn Abbas), Abul Zubair dll

  • Di Kuffah: Asy-Sya’by, Ibrahim An-Nakhai, Alqamah an-Nakhai dll

  • Basrah: Hasan al-Bashri, Muhammad ibn Sirrin, Qatadah

  • Di Syam: Umar ibn Abdil Aziz, Qabishah dll

  • Di Mesir: Yazid Ibn Habib

  • Di Yaman: Wahhab ibn Munabbih dll


  • Perbedaan Antara Sahifah Dan Kitab Hadist 
    Sebelum pembahasan lebih lanjut baiknya diketahui terlebih dahulu antara definisi Sahifah dan Kitab. Sahifah ini berarti catatan-catatan hadist yang ditulis oleh pribadi atau perorangan dan tidak tersebar di masyarakat luas. Biasanya sahifah-sahifah ini ditulis disebabkan si penulis (baik sahabat atau tabi’in) sudah pandai menulis, tidak kuat hafalannya, atau karena di diktekan seseorang, atau sebab lainnya. Berbeda dengan kitab hadist, khususnya di masa tabi’in yang berupa bukus hadist yang sudah tersusun rapih.
    Sedangkan penyusunan kitab hadist mulai menjadi prioritas utama setelah khalifah Umar Bin Abdul Aziz memerintahkan beberapa Ulama untuk menyusun sebuah buku hadist. Artinya pembukuan hadist menjadi proyek Negara dan akan disebarkan ke seluruh pelosok.
    Terkadang ada anggapan bahwa yang pertama kali menyusun buku hadist adalah di masa pemerintahan Umar bin Abdul Aziz. Ini memang benar karena pembukuan hadist ini akan di jadikan standar buku hadist di kalangan Muslim saat itu. Tapi sebenarnya jauh sebelum Umar Bin Abdul Aziz, sudah ada catatan-catatan hadist yang ditulis oleh para sahabat atau para tabi’in. Karena memang ditulis oleh perorangan, akhirnya tidak dianggap yang pertama kali ditulis karena belum atau tidak tersebar di masyarakat umum.

    Sahifah Di Era Tabi’in 
    Di zaman tabi’in ini sudah mulai pencatatan hadist khusus nya yang disusun oleh tabi’in besar. Diantara beberapa catatan hadist yang mulai disusun di era ini adalah:

  • Sahifah Hamam Ibn Munabbih 
    Hadist-hadist dalam sahifah ini bersumber dari periwayatan Abu Hurairah. Sahifah ini sampai pada kita, kemudian dicetak ulang dan di edit oleh Dr. Rifat Fauzi.
    Sahifah ini menjadi sumber pengambilan pula oleh Imam Ahmad dalam menyusun Musnad nya yang dikenal dengan Musnad Imam Ahmad. Begitu pula Imam Bukhori mengambil 183 hadist dari sahifah ini.
    Dari beberapa penilitian ini jelas sudah bahwa hadist telah disusun sejak abad pertama hijarah, khususnya di era Tabi’in dan ini mematahkan pandangan sarjana orientalis, bahwa buku hadist pertama kali disusun di awal abad ke 2 hijrah.
    Bukti yang menguatkan bahwa buku (atau setidaknya lembaran-lembaran catatan hadist) disusun sejaka awal abad ke 1 Hijrah, bahwa Hamam Ibn Munabih ini belajar dan menerima periwayatan hadist tentunya sebelum Abu Hurairah wafat pada tahun 59 Hijri. Sehingga bisa dianggap bahwa penulisan hadist di sahifah ini yang dilakukan oleh Hamam Ibn Munabih dilakukan sejak abad pertama Hijri atau pertengahan abad ke-1 Hijri

  • Sahifah Said Ibn Jabir Al-Asadi 
    Catatan hadist yang ditulisnya adalah hadist-hadist yang didengarnya langsung dari Ibn Abbas, dan bahkan Ibn Abbas sendiri yang mendiktekannya. Sahifah ini diperkirakan ditulis tahun 95 Hijri. Bahkan Seorang Tabi’in terkenal, Hasan Al-Bashri ( W. 110 H) mempunyai beberapa buku catatan-catatan Hadist yang bersumber dari sahifah Said Ibn Jabir

  • Sahifah Muhammad Ibn Muslim Ibn Tadris Al-Asadi (W. 126 H) 
    Yang sebagian hadistnya diambil dari riwayat sahabat, Jabir Ibn Abdillah Al-Anshori. Catatan hadist berhasil sampai ke tangan kita yang disusun ulang oleh Abu Syaikh Ibn Hayyan Al-Ashbahani (W 369 H). Kemudian kitab hadist ini di edit kembali dan dicetak di percetakan Rusyd di Riyadh tahun 1992 M.

  • Sahifah Ayyub Ibn Abi Tamimah Ash-Sakhtayani (W. 131 H) 
    Yang catatan-catatan hadistnya berhasil sampai ke tangan kita karena pernah disusun ulang oleh Ismail Ishaq, seorang hakim dari kota Basrah tahun 282 H. Dan kitab ini masih tersimpan di perpustakaan Zahiriyah Mesir


  • Kesimpulan
    1. Penyebaran Hadist di masa sahabat dan tabi’in berkembang pesat yang ditandai dengan gerakan mencari ilmu oleh para sahabat sendiri kepada sahabat lainnya dari masalah yang tidak diketahuinya. Tidak jarang seorang sahabat pergi menemui sahabat lainya yang berjarak ribuan kilometer untuk menanyakan hanya satu hadist saja.
    2. Begitu pula para tabi’in yang tidak segan-segan mendatangi daerah tertentu untuk belajar kepada seorang sahabat ataupun beberapa sahabat sekaligus.
    3. Pencariaan ilmu saat itu berupa pencarian tafsir Qur’an dan hadist-hadist Nabi beserta penjelasan nya.
    4. Islam tersebar luas dan terus mengeliat ketika itu dibawah dakwah para sahabat dan tabi’in. Mereka giat menyiarkan Al-Qur’an dan hadist Nabi sebagai sumber pokok ajaran Islam
    5. Beberapa catatan hadist (sahifah) telah ditulis sebelum skhir abad ke-1 Hijri. Dan ini sebagai bukti kuat serta bantahan kalangan sarjana Orientalis yang menganggap hadist pertama kali dibukukan sesudah abad ke-1 Hijri.

    Himbauan
    Para sahabat dan tabi’in telah berupaya keras dengan kesungguhan yang tidak ada bandinganya untuk menyiarkan agama Allah. Sampai akhirnya mereka rela berjalan jauh, menghafal, mencatat hadist, menghafal qur’an, dan bahkan mengajarkannya tanpa kenal lelah.
    Akhirnya saat ini, upaya mereka telah berhasil dengan gemilang. Al-Qur’an telah dibukukan dengan rapih & tersebar di mana-mana, kitab-kitab hadist telah tersusun bahkan telah diterjemahkan dalam bahasa Indonesia. Sekarang apa tugas kita yang utama saat ini?
    GIATLAH MENCARI ILMU AGAMA, KARENA KEMUDAHAN TELAH ADA DI HADAPAN KITA. Tentunya kita malu pada mereka, bahwa kita telah menyia-nyiakan kemudahan ini. Bagkitkan semangat dalam jiwa kita, bahwa apa yang mereka LAKUKAN TIDAK AKAN KITA SIA-SIAKAN dengan TEKUN & TERUS BELAJAR AGAMA

    Semoga Allah memberkahi kepada mereka, amal jariyah mereka akan terus berlanjut sepanjang masa.

    Sumber :
    https://id-id.facebook.com/notes/belajar-ilmu-hadist/hadist-di-masa-sahabat-kecil-shighor-sohabi-dan-tabiin-besar-kibar-tabiin-41-h-1/201698096574


    Monday, April 06, 2015

    Serban Sunnah atau tidak ?

    1. Serban, janggut, sunnah atau tidak ?

    https://www.youtube.com/watch?v=6hbaaFLUwXk

    Dr. Ahmad Jailani, menjelaskan ada dua pendapat berkenaan serban, menurutnya Syeikh Al-Albani mengatakan pakai serban bukanlah sunnah tetapi pakaian orang-orang yang mulia.

    2. Ustaz Idris Sulaiman, menjelaskan serban atau kopiah, bukan berkaitan urusan ibadah, tiada sabit nas, ada hadis tentang kelebihan serban, tetapi semuanya dhaif. Rasulullah memakainya kerana kesinambungan adat orang Arab. Syeikh Al-Albani berkata, seorang yang solat tanpa menutup kepala semasa solat khasnya (atau semasa keluar rumah) adalah makruh. Walaupun ia bukan urusan ibadah tetapi ia adalah adat sebahagian orang Islam zaman berzaman sehingga hari ini.

    https://www.youtube.com/watch?v=RY20vk7DkXk


    Saturday, March 28, 2015

    Kelas Dr Muhammad Fathi al-Sakandari

    S31: Hadis jabir tentang nur Muhammad? apakah komentar para ahli hadis mengenainya.

    J31: Hadith Maudhu’ palsu kesemuanya, tiada baginya asal, bukan hanya ia diakui palsu oleh para ulama  yang teguh atas manhaj salaf bahkan ianya turut diakui palsu oleh mereka yang cenderung kepada sufi. 

    Hadith dinyatakan palsu antaranya oleh al-Syaikh ‘Abdurrahman al-Faqih, serta al-Syaikh Muhammad  Ahmad ‘Abdul Qadir al-Syanqithi, bahkan berkata al-Syaikh ‘Abdullah Muhammad al-Siddiq al-Ghumari : 
    “telah datang dalam bab ini hadith-hadith yang Maudhu’ Batil”, dan kata beliau lagi: “hadith Munkar Maudhu’ tiada asal baginya langsung dalam kitab-kitab sunnah”, bahkan beliau mencela sekerasnya para sufi yang ghuluw dalam bab ini. Bahkan percaya atau tidak, Hasan al-Saqqaf yang menjadi rujukan ahli bid’ah juga turut mengakui kepalsuan hadith ini! Dianjurkan merujuk risalah yang rinci menjelaskan kebatilan hadith-hadith dalam bab ini karya al-Ghumari bertajuk “Murshid al-Haair Li Bayan Widha’ Hadith Jabir”. Allah Maha Mengetahui.

    S55: Ada ustaz yg berkata walaupun sahih al bukhari, sahih muslim antara kitab yg paling sahih selepas al quran tetapi tidak sesuai utk rujukan org awam.. mengapa perkara ini berlaku dan apakah maksud sebenar ustaz tersebut.. beliau yg saya kenali arif dalam bab jarh wa ta'dil.. mohon pandangan dari Dr Fathi?

    J55: Moga Allah memberkati ustaz tersebut, sungguh apa yang dikatakannya amat benar. Ini kerana kedua al-Sahihain karya al-Bukhari dan Muslim tidak sebutkan fiqh bagi hadith itu secara zahir, al-Bukhari misalnya menyebut fiqh bagi sesuatu hadith secara isyarat dalam abwab serta tarajim kitabnya, abwab dan tarajim kitab al-Jami' al-Sahih al-Bukhari adalah satu topik yang cukup luas, hanya ulama yang benar pakar saja yang mampu memahaminya dengan betul, jika tidak maka seseorang boleh salah faham. Antara kitab yang amat bagus membicarakan abwab serta tarajim bagi kitab al-Bukhari ini ialah buku bertajuk al-Abwab Wa al-Tarajim Li Sahih al-Bukhari karya Syaikhul Hadith Maulana Muhammad Zakaria. Selain fiqh, al-Bukhari juga mengisyaratkan 'ilal hadith dalam abwab serta serta tarajimnya, iaitu apabila al-Bukhari membuat satu tajuk bab dalam kitabnya al-Sahih yang bertentangan dengan hadith yang di luar kitabnya, itu adalah isyarat akan Dha’ifnya hadith tersebut. Begitu juga dengan kitab Muslim, beliau tidak membuat bab tajuk bab seperti al-Bukhari, sebaliknya ulama terkemudian membuat bab-babnya antaranya al-Nawawi. Muslim juga mengisyaratkan 'ilal hadith dalam kitabnya, Berbeza dengan al-Bukhari yang mengisyaratkan ‘ilal bagi hadith dengan tajuk bab, Muslim pula mengisyaratkan ‘ilal hadith dengan cara susunan hadith-hadith dalam kitabnya, iaitu beliau akan mengeluarkan hadith yang paling mahfuz paling kuat jalurnya serta matannya, kemudian membawa hadith yang kurang sedikit tahap kekuatannya dari segi jalur dan matannya, sehinggalah yang Dha’if di akhir-akhir. Kesemua ini adalah amat sukar untuk ditangkap oleh orang awam, hanya mata ahli hadith sahaja yang mampu memahaminya. Bagi orang awam, dinasihatkan jangan membaca kedua kitab al-Bukhari dan Muslim ini secara terus, sebaliknya membaca bersama syarahnya, misalnya membaca al-Jami' al-Bukhari bersama Fathul Bari karya Ibn Hajar atau Ibn Rajab, atau syarah Muslim atas al-Jami' al-Bukhari, serta membaca al-Jami' Muslim dengan syarah al-Imam Muslim. Allah Maha Mengetahui.


    S46: Al-Hasan adakah ianya mendengar daripada Jundub r.a. ? Ibn Abi Hatim meriwayatkan daripada ayahnya bahawa al-Hasan tidak mendengar daripada Jundub dan Abu Hurairah r. tetapi dalam Sahih al-Bukhari ada riwayat Jundub r.a. daripada al-Hasan dengan lafaz haddathana. Benarkah ini kesilapan pada sebahagian nuskhah Sahih al-Bukhari?


    J46: Ini adalah soalan yang baik. Perlu diketahui bahawa terdapat perselisihan sesama nuqaad berkenaan sama ada mendengarnya al-Hasan yakni al-Basri dari Jundub bin 'Abdillah atau tidak. 



    Al-Imam Abu Hatim antara yang menyatakan al-Hasan tidak mendengar dari Jundub, ini sebagaimana kata anaknya Ibn Abi Hatim dalam al-Marasil (138):



    "سمعت أبي -رحمه الله- يقول: لم يصح للحسن سماع من جندب رحمه الله"



    Terjemahan: “daku mendengar ayahku (al-Imam Abu Hatim) berkata: tidak benar mendengarnya al-Hasan dari Jundub”



    Manakala al-Imam ‘Ali Ibn al-Madini menyatakan al-Hasan mendengar dari Jundub, ini sebagaimana katanya dalam 'ilal al-hadith wa ma'rifat al-rijal wa al-tarikh (64):



    سمع من جندب بن عبد الله



    Terjemahan: "mendengar (al-Hasan) dari Jundub bin 'Abdillah". 



    Turut sama sependapat dengan 'Ali ibn al-Madini ialah al-Imam al-Bukhari serta al-Imam Muslim yakni al-Hajjaj. Berkata al-Bukhari dalam al-Tarikh al-Kabir (2/221) ketika membicarakan Jundub:



    سمع منه الحسن



    Terjemahan: "mendengar darinya al-Hasan"



    Dalam ulum hadith, terdapat satu kaedah umum berbunyi "المثبت مقدم على النافي / al-muthbit muqaddam 'ala al-nafi", iaitu penetepan ithbat didahulukan daripada penafian, dalam kes ini penetapan mendengarnya al-Hasan dari Jundub didahulukan daripada penafian. Perlu diketahui bahawa kaedah ini adalah kaedah umum dan tidak boleh digunakan semudah-mudahnya, sebaliknya ia mestilah disokong dengan qarain (petunjuk kuat), dan dalam kes kita ini terdapat qarain yang kuat iaitu riwayat al-Hasan dari Jundub dengan tasrih sama' serta mengeluarkan riwayat itu oleh al-Bukhari.



    Dapat kita lihat al-Bukhari mengeluarkan hadith al-Hasan dari Jundub dengan tasrih sama', misalnya hadith dalam "bab dalam menyebutkan bani israil", berkata al-Bukhari: 



    حَدَّثَنِي مُحَمَّدٌ، قَالَ حَدَّثَنِي حَجَّاجٌ، حَدَّثَنَا جَرِيرٌ، عَنِ الْحَسَنِ، حَدَّثَنَا جُنْدُبُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، فِي هَذَا الْمَسْجِدِ، وَمَا نَسِينَا مُنْذُ حَدَّثَنَا، وَمَا نَخْشَى أَنْ يَكُونَ جُنْدُبٌ كَذَبَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم " كَانَ فِيمَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ رَجُلٌ بِهِ جُرْحٌ، فَجَزِعَ فَأَخَذَ سِكِّينًا فَحَزَّ بِهَا يَدَهُ، فَمَا رَقَأَ الدَّمُ حَتَّى مَاتَ، قَالَ اللَّهُ تَعَالَى بَادَرَنِي عَبْدِي بِنَفْسِهِ، حَرَّمْتُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ ".



    Terjemahan: "Telah bercerita kepadaku Muhammad katanya, telah bercerita kepadaku Hajjaj katanya telah bercerita kepada kami Jarir dari al-Hasan katanya telah bercerita kepada kami Jundub bin 'Abdillah di masjid ini dan tidaklah kami lupa sejak dia bercerita kepada kami dan tidak juga kami takut risau akan Jundub berdusta atas nama Rasulullah SAW, dia (al-Hasan) berkata; Rasulullah SAW bersabda: "Ada seseorang antara umat sebelum kalian menderita luka cedera tapi dia tidak sabar (dengan derita sakitnya itu) lalu dia mengambill sebilah pisau kemudian memotong tangannya yang mengakibatkan darah mengalir tidak berhenti (hemorrhage) hingga akhirnya dia meninggal dunia (mati sebab hemorrhage). Lalu Allah Ta'ala berfirman: "Hamba-Ku mendahului Aku dengan membunuh dirinya maka Aku haramkan baginya syurga".



    Hadith ini juga dikeluarkan Muslim dalam Jami'nya al-Sahih (113) dengan jalur yang sama dari Jarir, iaitu Jarir dari al-Hasan katanya telah bercerita kepada kami Jundub. Ini menunjukkan bahawa Muslim juga berpendapat al-Hasan mendengar dari Jundub. 



    Wujudnya riwayat al-Hasan dari Jundub dengan tasrih sama' ini merupakan qarain serta bukti kuat bahawa mendengarnya al-Hasan daripada Jundub. Serta mengeluarkan al-Bukhari serta Muslim menunjukkan mereka berhujah dengan riwayat ini dan menguatkan lagi mendengarnya al-Hasan dari Jundub. 



    Saya telah berbincang dan bertanya akan masalah ini kepada ramai guru-gur
    u saya, antaranya al-Syaikh Islam bin Mansur (ulama hadith di qaherah, mesir, pentahqiq al-Sunan al-Kubra al-Baihaqi), maka jawab beliau kepada saya: 


    سماع الحسن من جندب بن عبد الله مختلف فيه والصحيح أنه سمع منه، وتصريحه بالسماع في الصحيحين، واعتماده فيهما دليل عليه، والمثبت مقدم على النافي.



    Terjemahan: "mendengarnya al-Hasan dari Jundub bin 'Abdillah, baginya terdapat perselisihan, yang benar ialah dia (al-Hasan) mendengar darinya (Jundub), serta tasrihnya dia dengan sama' dalam al-Sahihain, berpijak dan berpegangnya kedua al-Bukhari serta Muslim merupakan dalil baginya (bahawa al-Hasan mendengar dari Jundub", serta al-muthbit muqaddam 'ala al-nafi", iaitu penetepan ithbat didahulukan daripada penafian" 



    Begitu juga saya bertanya kepada guru saya al-Syaikh al-Syarif Hatim al-'Awni (ulama hadith di arab saudi), jawab beliau kepada saya: 



    صح سماعه منه



    Terjemahan: "sah benar mendengarnya (al-Hasan) darinya (Jundub)"



    Saya juga telah bertanya hal ini kepada guru saya al-Syaikh Khaled al-Hayek (ulama hadith di jordan), maka jawab beliau kepada saya: 



    مذهب البخاري أنه سمع من بعض اﻷحاديث وهذا ما أميل إليه



    Terjemahan: "mazhab al-Bukhari dalam hal ini ialah, al-Hasan mendengar dari Jundub beberapa hadith, dan inilah yang dicenderunginya"



    Namun terdapat yang berpendapat tasrih sama' al-Hasan dari Jundub ini merupakan kesilapan Jarir bin Hazim, iaitu Jarir ketika meriwayatkan hadith ini dan menyebut sanad dia berkata "al-Hasan berkata telah menceritakan kami Jundub", ini sebagaimana kata guru saya al-Syaikh Ibrahim al-Lahim kepada saya: 



    جرير بن حازم يخطئونه فيما ينقله عن الحسن مصرحا فيه بالسماع، راجع كلام أحمد عنه



    Terjemahan: "Jarir bin Hazim telah silap dalam menukilkannya dari al-Hasan secara tasrih sama', rujuk kalam Ahmad tentangnya". 



    Guru saya al-Syaikh Ibrahim al-Lahim berpendapat ia adalah kesilapan Jarir bin Hazim, ini kerana al-Imam Ahmad menyatakan Jarir bin Hazim kerap berbuat silap ketika meriwayatkan hadith al-Hasan dengan menyebut tasrih sama' sedangkan al-Hasan tidak menyebutnya. Antaranya berkata Ahmad bin Hanbal sebagaimana yang dinukilkan Abu Daud dalam Masail al-Imam Ahmad (448/2042): 



    قال أبو داود: "سمعت أحمد عدّ من سمع منه الحسنُ من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم وعدّ منهم: أحمر. قيل لأحمد: عمرُو بن تغلِب؟ فجعل يجبُن أن يعدَّه فيمن سمع منه الحسن، وقال: ليس يقوله غيرُ جرير بن حازم ـ يعني ابن حازم عن الحسن قال: حدثني عمرو بن تغلب"



    Terjemahan: "Berkata Abu Daud: Saya telah mendengar Ahmad mengira siapakah yang al-Hasan telah mendengar daripadanya dari kalangan sahabat Nabi, dan Ahmad pun mengira antaranya: Ahmar. Dikatakan kepada Ahmad: `Amr bin Taghlib? Maka dia tidak berani untuk mengiranya dalam kalangan orang-orang yang al-Hasan telah mendengar daripadanya. Dan dia berkata: Tiada yang mengatakannya selain daripada Jarir bin Hazim. Iaitu “Ibnu Hazim daripada al-Hasan, dia berkata: Telah bercerita kepada saya `Amr bin Taghlib”.



    Saya kemudiannya mengajukan pendapat bahawa telah silapnya Jarir ini kepada guru saya al-Syaikh Hamzah al-Malibari, kemudian beliau meminta saya membentangkan sanad dalam al-Jami' al-Sahih bahawa al-Hasan meriwayat dari Jundub dengan tasrih sama', iaitu sanad: 



    حَدَّثَنِي مُحَمَّدٌ، قَالَ حَدَّثَنِي حَجَّاجٌ، حَدَّثَنَا جَرِيرٌ، عَنِ الْحَسَنِ، حَدَّثَنَا جُنْدُبُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، فِي هَذَا الْمَسْجِدِ، وَمَا نَسِينَا مُنْذُ حَدَّثَنَا، وَمَا نَخْشَى أَنْ يَكُونَ جُنْدُبٌ كَذَبَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم، 



    Terjemahan: "Telah bercerita kepadaku Muhammad katanya, telah bercerita kepadaku Hajjaj katanya telah bercerita kepada kami Jarir dari al-Hasan katanya telah bercerita kepada kami Jundub bin 'Abdillah di masjid ini dan tidaklah kami lupa sejak dia bercerita kepada kami dan tidak juga kami takut risau akan Jundub berdusta atas nama Rasulullah SAW,.."



    Selepas melihat sanad ini, maka berkata al-Syaikh Hamzah al-Malibari kepada saya: 




    تأمل قول حسن )وما نسينا منذ حدثنا( وهذا يؤيد أنه سمع



    Terjemahan: "perhatikan dengan teliti kata-kata al-Hasan (dan tidaklah kami lupa sejak dia bercerita kepada kami), ini mengu
    atkan bahawa sesungguhnya dia iaitu al-Hasan) mendengar dari Jundub". 


    Yang dimaksudkan guru saya al-Syaikh Hamzah al-Malibari ialah, wujudnya perkataan al-Hasan bahawa dia tidak pernah lupa apa yang diceritakan Jundub menunjukkan sememangnya al-Hasan mendengar dari Jundub untuk riwayat ini, seterusnya menjadikan pendapat bahawa Jarir telah silap itu tidak tepat. 



    Maka kesimpulannya ialah, pendapat yang benar tepat ialah al-Hasan sememangnya mendengar dari Jundub. Ini kerana mereka yang menyatakan al-Hasan tidak mendengar dari Jundub tidak membawa bukti, sedangkan mereka yang menyatakan al-Hasan mendengar dari Jundub membawa bukti iaitu riwayat al-Hasan dari Jundub dengan tasrih sama', dikuatkan lagi dengan perkataan al-Hasan dalam sanadnya bahawa dia tidak pernah lupa apa yang diceritakan Jundub menunjukkan sememangnya al-Hasan mendengar dari Jundub, serta kaedah umum menyebut "al-muthbit muqaddam 'ala al-nafi", iaitu penetepan ithbat didahulukan daripada penafian". Allah Maha Mengetahui.
    Jwpn soalan 47 pun panjang juga :blush:
    S47: Benarkah sheikh albani rahimahullah telah mendhoifkan beberapa hadis dari sahih bukhari dan sahih muslim. jika benar berapakah bilangan hadis tersebut.


    J48: Ya benar, sememangnya al-Syaikh al-Albani ada menilai Dha’if sejumlah yang amat sedikit hadith-hadith Dha’if dalam al-Sahihain. Namun hakikatnya hadith-hadith yang dinilai Dha’if oleh beliau dalam al-Sahihain sememangnya Dha’if di sisi al-Bukhari dan Muslim sendiri, ataupun ia sememangnya telah dinilai Dha’if lama dahulu oleh para huffaz Salaf sezaman al-Bukhari dan Muslim, yang merupakan para huffaz yang telah mencapai tahap mujtahid mutlak seperti mereka berdua semisal al-Imam Abu Hatim, al-Imam Abu Zur’ah.



    Menurut al-Imam Abu Ja'far al-‘Uqailiy, hanya terdapat 4 hadith daripada 7124 hadith dalam al-Jami’ al-Sahih al-Bukhari yang dipertikaikan kesahihannya oleh al-Imam Ahmad bin Hanbal, al-Imam Yahya ibn Main dan serta al-Imam ‘Ali ibn al-Madini. Kesalahan yang amat kecil ini menunjukkan kehebatan al-Imam al-Bukhari.



    Perlu diketahui bahawa kesemua hadith-hadith dalam al-Sahihain yang tidak pernah dikritik oleh para huffaz Salaf yang mencapai tahap mujtahid mutlak dalam hadith yang sezaman al-Bukhari dan Muslim, maka hadith itu kekal Sahih. Manakala hadith-hadith yang telah dikritik oleh para huffaz sezaman al-Bukhari dan Muslim, maka ia terbuka kepada kajian dan tarjih, boleh jadi hadith itu Dha’if dan telah betul para huffaz yang menDha’ifkan, serta boleh jadi ia Sahih dan telah betulnya al-Bukhari dan Muslim.



    Bahkan jika kita teliti, maka kita akan mendapati bahawa majoriti hadith-hadith dalam al-Sahihain yang dinilai Dha’if oleh al-Albani sememangnya Dha’if di sisi al-Bukhari dan Muslim sendiri. 



    Misalnya al-Albani menDha’if hadith-hadith dalam al-Bukhari, yang mana hadith itu adalah hadith-hadith mu’allaqat dalam al-Jami’ al-Sahih, ia juga sebenarnya Dha’if di sisi al-Bukhari serta al-Bukhari sendiri mengisyaratkan Dha’if hadith itu, misalnya dengan sighah tamridh (ini secara umum), ataupun ia adalah riwayat mauquf atau maqtu’, yang mana al-Bukhari masukkan riwayat-riwayat ini bukanlah sebagai hadith dalam kitab beliau, namun hanya sebagai mutabi’ dan syahid (penguat), ataupun sebagai pembuka bab. Hadith-hadith seperti ada yang Sahih dan Dha’if, dan yang Dha’if sememangnya telah dinilai Dha’if oleh al-Bukhari sendiri.



    Manakala jika kita teliti hadith-hadith yang dinilai Dha’if oleh al-Albani dalam al-Jami’ al-Sahih Muslim, kita akan dapati bahawa hadith itu sememangnya Dha’if di sisi Muslim sendiri, dan beliau mengisyaratkan Dha’ifnya dalam kitabnya sendiri. Perlu diketahui manhaj (metod) Muslim dalam mengisyaratkan ‘ilal hadith dalam kitabnya al-Sahih ialah dengan cara susunan hadith-hadith dalam kitabnya, iaitu beliau akan mengeluarkan hadith yang paling mahfuz paling kuat jalurnya serta matannya, kemudian membawa hadith yang kurang sedikit tahap kekuatannya dari segi jalur dan matannya, sehinggalah yang Dha’if di akhir-akhir. Hadith-hadith Dha’if yang dibawa Muslim dalam kitab Sahihnya al-Jami’ ini adalah sebagai hadith-hadith penguat dan bukan usul. Mereka yang meneliti kitab Muslim akan mengenal metod ini, antara buku yang baik membicarakan metod Muslim ini ialah karya guru saya al-Syaikh Dr. Hamzah al-Malibari bartajuk “Abqariah al-Imam Muslim”, dianjurkan menela’ah buku ini.



    Namun, jika di sana ada (dan saya merasakan tidak wujud) hadith-hadith yang dinilai Dha’if oleh al-Albani dalam al-Sahihain tetapi ia tidak dinilai Dha’if oleh al-Bukhari dan Muslim serta tidak pernah dikritik oleh para huffaz hadith sezaman mereka, misalnya al-Albani menDha’ifkan hadith dalam al-Sahihain dengan zahir isnad, misalnya kerana dalam isnadnya terdapat perawi yang Dha’if. Jika ini ada berlaku, maka pendapat al-Albani adalah tertolak, dan hadith itu kekal Sahih. 



    Perkara penting, persoalan kenapa wujud para perawi yang Dha’if dalam al-Sahihain? Saya pernah bertanya hal ini kepada guru saya al-Syaikh Hamzah al-Malibari, maka jawab beliau kepada saya: 



    إن الإمام مسلم وكذا الإمام البخاري يروون عن الضعفاء ما صح من أحاديثهم إذاكانت روايتهم أعلى م
    ن رواية الثقات


    والعلو له اعتبارات كثيرة ومعظمها علمية وفنية ودقيقة



    ومن المعلوم أن الحديث الصحيح الذي يرويه الضعيف لا بد أن كون قد وافقه الثقات
    وكان اختيار مسلم أو البخاري لما رواه الضعيف كان من أجل علوه من وراية الثقات



    والله أعلم



    Terjemahan: “al-Imam Muslim begitu juga al-Imam al-Bukhari meriwayatkan daripada perawi-perawi yang lemah apa yang sahih daripada hadith-hadith yang diriwayatkan oleh mereka jika periwayatan mereka lebih pendek sanadnya daripada periwayatn mereka yang thiqaat.



    Kependekan rantaian periwayatan mempunyai pelbagai sebab yang kebanyakannya perkara-perkara ilmiah, teknikal dan halus.



    Dan sebagaimana dimaklumi bahawa hadith sahih yang diriwayatkan oleh perawi yang Dha’if, mestilah ia menyamai apa yg diriwayatkan oleh perawi thiqah..



    Dan pemilihan Muslim atau al-Bukhari terhadap apa yang diriwayatkan oleh perawi Dha’if adalah kerana kependekan rantaian sanadnya berbanding periwayatan mereka yang thiqaat namun panjang rantain sanadnya”. 




    Maka dapatlah disimpulkan di sini, bahawa hadith-hadith dalam al-Sahihain yang dinilai Dha’if oleh al-Albani terbahagi kepada beberapa ketegori: 



    Pertama, hadith itu sememangnya telah Dha’if di sisi al-Bukhari dan Muslim sendiri, dan mereka mengisyaratkan Dha’ifnya dalam al-Sahihain sendiri 



    Kedua, hadith itu sememangnya telah dinilai Dha’if lama dahulu oleh para huffaz Salaf sezaman al-Bukhari dan Muslim, yang merupakan para huffaz yang telah mencapai tahap mujtahid mutlak seperti mereka berdua semisal al-Imam Abu Hatim, al-Imam Abu Zur’ah, ‘Ali ibn al-Madini. Hadith sebegini terbuka kepada kajian dan tarjih, boleh jadi hadith itu Dha’if dan telah betul para huffaz yang menDha’ifkan, serta boleh jadi ia Sahih dan telah betulnya al-Bukhari dan Muslim.



    Ketiga, hadith-hadith dalam al-Sahihain yang dinilai Dha’if oleh al-Albani berdasarkan ijtihad beliau sendiri dengan melihat zahir sanad, jika ada sebegini dan saya merasakan ia tiada, namun jika ada maka penilaian al-Albani tertolak, kerana telah ijma’ ahli ilmu menerima hadith-hadith itu.
    Allah Maha Mengetahui.
    S48: seandainya saya ingin menghafal hadis. Bolehkah saya menghafal matan hadis yang pendek, walaupun hadis itu panjang. Dan bagaimana cara kita menjaga adab semasa melontarkan sesuatu hadis. Apa yang perlu disebutkan dan diperincikan? 


    J48: Dengan pendek itu saya kita menghafaz sebahagian matan? Jika begitu tidak mengapa, namun sebutkan bahawa ia adalah dari sebahagain hadith yang panjang. Boleh meriwayat secara lafzi atau makna, rujuk soal-jawab sebelum ini berkenaan riwayat dengan makna. Allah Maha Mengetahui.
    *saya kira
    S49: apa maksud ilal dan al jarh wal ta'dil? 


    J49: ‘ilal secara istilah khas bermaksud kecacatan tersembunyi bagi hadith, jarh ialah kritikan, manakala ta’dil adalah pujian. Semua ini akan kita belajar dalam kelas mendatang secara rinci insyaAllah. Allah Maha Mengetahui.
    S50: antara hasan sahih dengan sahih manakah lebih tinggi darajahnya? 


    J50: Jika yang dimaksudkan istilah al-Tirmizi dalam Jami’nya, maka Hasan Sahih adalah lebih tinggi. Lanjut dianjurkan merujuk buku saya “pengenalan kepada sunan al-Tirmizi dan manhajnya”, telah saya rincikan di sana. Allah Maha Mengetahui.
    Ok sikit lagi ya
    S51: Adakah semua hadith dhoif dlm Jami' Tirmizi مقرونا بالصحيح?


    J51: Hadith-hadith yang Dha'if dalam al-Jami' al-Mukhtasar, maka maknanya benar ini kerana al-Tirmizi menjelaskan bahawa kesemua hadith-hadith dalam Jami'nya al-Sahih diamalkan fiqhnya oleh sebahagian fuqaha' Salaf, kecuali 2 hadith. Allah Maha Mengetahui.
    S52: Bagaimanakah kedudukan Az ziyadatu Fil Hadits, yakni tambahan lafadz seorang perawi yang tidak termasuk hadits kedalam matan hadits?


    J52: Diterima berdasarkan qarain, dan ditolak berdasarkan qarain, kesemuanya bergantung kepada qarain bagi hadith itu secara khusus, demikian manhaj ahli hadith. Allah Maha Mengetahui.
    S53: Adkh kitab Muqaddimah Ibn Assolah tu dlm bahagian ulum hadits dirayah sahaja? Bahkan, apakah sebenarnya beza antara pembahagian ilmu hadits kpd 65 bahagian oleh ibnussolah dan pembahagian ilmu hadits kpd dua bahagian (riwaayah dan dirayah)? Mohon dr beri penjelasan agar boleh menghilangkan kemusykilan ini.


    J53: Ia merangkumi ilmu riwayah serta ilmu dirayah. Pembahagian cabang ulum hadith kepada 65 bahagian oleh Ibn al-Solah itu apabila dihimpun dan dikumpulkan maka dapat diringkaskan menjadi dua bahagian saja, iaitu riwayah serta dirayah. Allah Maha Mengetahui.
    S54: Adakah memadai memiliki shahih al bukhari, shahih muslim dan al jami' ash shahih mimma laisa fis shahihain jika ingin mengumpul hadis2 sahih?


    J54: Secara umumnya mencukupi, bahkan dalam kitab al-Jami' al-Sahih mimma Laisa fi al-Sahihain ada hadith-hadith Dha'if yang dalamnya 'ilal qadihah. Masukakn sekali bersamanya Muwatta al-Imam Malik, maka insyaAllah mencukupi hadith-hadith Sahih, secara umumnya. Allah Maha Mengetahui.




    Kelas #5: 26 Mac 2015 @ 5 Jumada Thani 1436
    Bismillah, alhamdulillah, wa ba'd. Baik, insyaAllah kita akan menyambung kelas ulum hadith kita pada malam ini. Pada minggu lepas, kita telah melihat beberapa kepentingan mempelajari ulum hadith, dan kita telah melihat apakah itu definisi ulum hadith.
    Dan juga kita telah bincangkan bahawa cabang ulum hadith yang teramat banyak, apabila dikumpul dan dihimpunkan, dapatlah ia dibahagi menjadi 2 bahagian sahaja, iaitu Ilmu Riwayah serta Ilmu Dirayah.
    • Ilmu Riwayah. 

    Ilmu Riwayah adalah cabang dalam ulum hadith yang membicarakan berkenaan pemeliharaan hadith dengan hafazan terutamanya, serta pembukuannya, serta periwayatannya, seperti menghafaz hadith di dada (di minda), serta mengenal fiqh bagi matan hadith itu, serta makna-makna lafaz-lafaznya, serta semakan riwayat itu dari kesilapan tahrif serta semisal.
    Misalnya majlis-majlis sama' dan periwayatan hadith dengan ijazah sanad termasuk dalam cabang ilmu riwayah, ia berkekalan dari zaman Salaf hingga kiamat.
    Dalam majlis sama' ini juga, ia dihadiri oleh para huffaz hadith, iaitu para ahli ilmu yang menghafaz hadith dalam dada mereka, bahkan ada dalam kalangan mereka yang menghafaz dari manuskrip-manuskrip. Maka biasanya dalam majlis sama', jika terdapat kesilapan dalam buku yang dicetak, maka ia akan dibetulkan oleh syaikh dalam majlis sama'.
    Juga bab mengenal maksud beberapa lafaz dalam matan hadith, yang sukar difahami atau baginya banyak maksud, atau dengan mudah mengkaji makna matan hadith, ini juga termasuk Ilmu Riwayah.
    Baik, itu secara ringkas berkenaan Ilmu Riwayah. Apakah maksud Ilmu Dirayah pula?
    • Ilmu Dirayah

    Ilmu Dirayah pula ialah cabang ulum hadith bagi mengenal serta menyemak perihal sanad dan matan hadith dari segi penerimaan (qabul) dan penolakan (radd).
    Misalnya ilmu al-Jarh wa al-Ta'dil, ilmu al-'Ilal, qawaid-qawaid, mustolah, serta manhaj para huffaz.
    Ini termasuk bahagian ilmu dirayah. Baik.
    Baik, istilah seterusnya ialah al-Sunnah? Apakah al-Sunnah?
    • al-Sunnah

    Al-Sunnah atau Sunnah di sisi istilah ahli hadith bermaksud hadith. Ini berbeza dengan istilah ahli fiqh dan usul, bagi ahli fiqh dan usul fiqh perkataan Sunnah bermaksud Mustahab
    Makakala al-Sunnah di sisi ahli aqidah pula bermaksud taihid, atau apa yang berlawanan dengan bid'ah, bid'ah di sini ialah bid'ah aqidah semisal Muktazilah, Syi'ah, Murjiah dan lainnya.
    Istilah seterusnya pula ialah al-Hadith.
    • al-Hadith 

    Al-Hadith atau hadith dari segi istilah ahli hadith ialah segala apa yang dinisbahkan kepada Nabi, ataupun segala apa yang disandarkan kepada Nabi SAW, baik percakapan Baginda SAW, atau perbuatan, atau taqrir (persetujuan, tacit approval), atau sifat, atau sirah.
    Baik, selain istilah al-Hadith, kita juga akan mendengar istilah seperti al-Athar atau al-Khabar.
    Baik, selain istilah al-Hadith, kita juga akan mendengar istilah seperti al-Athar atau al-Khabar.
    Apakah al-Athar? Serta apakah al-Khabar? Adakah ia berbeza dengan al-Hadith? Atau sama?
    Jawabnya, di sisi para huffaz hadith salaf mutaqaddimin tiada beza. Para huffaz mutaqaddimin tidak membezakan antara istilah al-Hadith serta al-Athar serta al-Khabar.
    Mereka biasa menggunakan Hadith dengan maksud Khabar atau Athar, atau menggunakan istilah Athar atau Khabar dengan maksud hadith. Semuanya ini adalah luas dan mudah bagi mereka.
    Kerana itu jika kita melihat kitab-kitab hadith mutaqaddimin, mereka menyebut "telah berkata Nabi dalam athar..", atau "berkata Nabi dalam khabar...".
    Manakala di sisi mutaakhkhirin, mereka membezakannya.
    Iaitu al-Hadith ialah apa saja yang di disandar dan dinisbahkan kepada Nabi, manakala al-Athar pula ialah apa sahaja yang dinisbahkan kepada selain Nabi misalnya para Sahabat atau para Tabi'in.
    Manakala al-Khabar pula bagi mereka adalah umum mencakupi al-Hadith dan al-Athar.
    Baik, setakat ini boleh faham ya? Al-Hadith, al-Athar serta al-Khabar. Serta beza pemahaman istilah-istilah ini antara Mutaqaddimin serta Mutaakhkhririn.
    Kerana apa? Kerana kita yang sebenarnya salah, kita tak faham manhaj huffaz mutaqaddimin.
    Baik, baik.
    Istilah seterusnya ialah al-Sanad
    Hadith terbahagi kepada dua bahagian, iaitu al-Sanad serta al-Matan.
    Apakah al-Sanad?
    • al-Sanad 

    Al-Sanad atau Sanad adalah silsilah ataupun rantaian yang menyambungkan matan, ia terdiri daripada rantaian para perawi.
    Ia juga disebut sebagai al-Isnad.
    Apakah pula al-Matan?
    • al-Matan