Friday, February 04, 2011

Berhati-hati dengan ESQ

Saya telah mengikuti kursus ESQ pada 28hb - 30hb Jan 2011 di Kompleks Tabung Haji Kota Kinabalu.
Berikut adalah komen saya :

1. Kursus yang sangat menarik dengan penyampaian menggunakan sistem audio dan visual yang menarik.
2. Kehebatan penceramah berjaya memukau dan penceritaan yang menyentuh perasaan peserta.
3. Saya ibaratkan ESQ hanya sebagai majlis ilmu dengan kaedah penyampaian terkini yang tidak membosankan.
4. Namun harus berwaspada, apa sahaja yang dilakukan kita mesti sentiasa merujuk kepada sumber utama kita iaitu Al_quran dan Sunnah nabi.
5. Saya merasa kurang senang apabila sifat manusia seolah disamakan atau dikaitkan dengan Nama Allah. Saya terasa tidak selesa, apabila merujuk kepada nama Allah dalam diri manusia.
6. Hujah Dr. Ari : " Berbuat baiklah (kpd orang lain), sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu " (Surah al-Qashash ayat 77), kata Dr Ari manusia harus menghormati dan bukan menandingi sifat tersebut dan kita harus belajar dari sifat-sifat yang baik ini. Semasa kursus kami disoal seperti berikut, jika kamu menyayangi anak mu, kamu sebenarnya sayang kepada siapa ? dan banyak soalan seperti ini diulang dan dikaitakn dengan nama Allah.  Apa yang dibimbangi ialah 'salah faham ' dikalangan peserta. Jangan sampai melihat keagungan ciptaan disamakan dengan keagungan Yang Mencipta.

“Maka janganlah kamu menjadikan perumpamaan-perumpamaan bagi Allah”. (An-Nahl : 74)



No comments: