Sunday, October 28, 2012

Bolehkah beramal dengan hadis dho'if ?

Menurut Ibn Hajar Al-Asqalani, tidak boleh beramal dengan hadis dhaif dalam apa juga masalah, sebab Nabi SAW telah bersabda :


:عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ رضي الله تعالى عنهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم

.كَفَى بِالْمَرْءِ كَذِبًا أَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَ

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu Ta’ala ‘anhu: bersabda Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam: "Cukuplah seseorang itu dikatakan berdusta jika ia menceritakan setiap apa yang telah ia dengar”. (Dikeluarkan oleh Al-Imam Muslim).

Cukuplah seorang itu berdusta jika dia mengamalkan semua yang dia dengar, kerana mana yang lebih teruk ? Kerana mengamalkan semua yang dia dengar lebih teruk daripada 'meriwayatkan' (menceritakan) semua yang dia dengar. (termasuk dlm halal, haram, aqidah dan fadhail a'mal).

Bagi orang 'alim, terdapat beberapa syarat jika mengamalkan hadis dha'if :
1). Jika ada hadis sahih lain.
2). Hendaklah hadis itu tidak terlalu Dha'if, bukan hadis palsu. 
3). Jangan beriktiqad sangat bahawa hadis itu berasal dari Nabi SAW.
4). Jangan amalkan di hadapan orang ramai, dikhuatiri nanti akan diikuti, nanti jadilah amalan itu spt sahih.
5). Jangan amalkan selalu, dikhuatiri mcm akan dianggap sebagai sunnah yang sahih.

Syeikh Al-Albani menukilkan dari ulama-ulama, apabila melihat syarat-syarat ini, beliau berkata lebih baik tidak amalkannya, kerana orang awampun tidak mengetahui samada hadis itu lemah sangat atau tidak, kedua ; hendaklah hadis itu dibawah asal yang umum,maknanya kalau pun diamalkan ianya kerana adanya hadis yang sahih bukan kerana hadis yang dhaif itu. Maka perkara ini tidak relevan. Cukuplah dengan hadis yang sahih. Yang ketiga, kita amalkan hadis itu 'dengan harapan ia adalah sahih'..

Kesimpulannya daripada kita mengamalan hadis yang dhaif, adalah lebih baik kita amalkan dahulu hadis-hadis yang sahih (yang masih banyak belum kita amalkan). Kalau dah amalkan SEMUA hadis sahih, barulah masuk bab hadis yang Dha'if ini.

Catitan ini adalah ringkasan dan kesimpulan dari ceramah Ustaz Murad Md Said, di Youtube : 




Banyak lagi... Carilah sendiri.. he he...

"Islam Hidup Dengan Ilmu"

No comments: