Tuesday, May 01, 2018

Durian : Racun kulat dan Serangga..

Sumber PPDM (Copy paste nasihat mereka sahaja) :

Contoh:
A. Abamectin
B. 505
C. Malathion
D. Carbendazim
E. Monceren
F. Mancozeb
Bancuhan:
MInggu 0: A + D + baja water soluble/fertigasi
MInggu 2: B + E + baja water soluble/fertigasi
MInggu 4: C + F + baja water soluble/fertigasi
Minggu 6: A + E + baja water soluble/fertigasi
MInggu 8: B + F + baja water soluble/fertigasi
Minggu 10: C + D + baja water soluble/fertigasi
Minggu 12: A + F + baja water soluble/fertigasi
Minggu 14: B + D + baja water soluble/fertigasi
Minggu 16: C + E + baja water soluble/fertigasi
(Sumber Andy Lee)..
Saya juga syorkan Enn.................. utk membeli tinja ternakan segar yg murah (dlm beg) dan potong silang utk disembur air peraman SuperBacti utk rawatan dan penguraian sambil menyembur keliling tanah di pangkal pokok. Kaedah ini dapat melembutkan tanah serta merangsangkan aktiviti mikrob dalam tanah. Setiap pokok elok disusun 2 beg tinja segar kerana tanahnya agak keras di atas bukit yg landai. Tinja yg dirawat ini sangat jimat kerana sebeg adalah dlm lingkungan RM2 – RM3 dan jadi punca nitrogen murah sepanjang tahun (slow release). Dengan SOP di bawah, saya sangat yakin pokok2 akan pulih dan nampak peningkatan dalam masa 1.5 hingga 2 bulan kerana kaedah saya adalah fast reaction.
SOP yg disyorkan adalah di bawah: -
1. Sembur bancuhan racun serangga, racun kulat dan baja water soluble pakai mist blower setiap minggu utk bulan pertama dan selangkan 2 minggu seterusnya.
2. Sembur baja air bancuhan FastGrow Hijau ke atas batang pokok utk rangsangan tidak semulajadi supaya tumbuh pucuk daun baru.
3.Tabur serbuk Zeolite 1.5kg sepokok atas tanah sekeliling pokok 3 kaki dari pangkal (bertindak sebagai pemegang kelembapan dan zat dalam tanah).
4. Selepas hujan utk Zeolite resap ke dalam tanah, tabur 500gm baja water soluble (fertigasi) 21-21-21 sekeliling pokok utk serapan kadar segera.
5. Susunkan tinja ternakan segar 2 beg dan potong silang. Sembur peraman SuperBacti ke dalam pembukaan sambil sembur tanah keliling pokok 2 minggu sekali.
6. Optional: Boleh selangkan SuperBacti dan cuka kayu (wood vinegar) utk sembur ke tanah. Cara sebegini tidak membenarkan penyakit stem canker berlaku di masa depan.

No comments: