Monday, July 23, 2012

Kedudukan Saf Solat Jika Berjemaah Berdua

Imam al-Bukhari rahimahullah (Wafat: 256H) membuat satu bab dalam kitab Shahihnya dengan judul:
بَابُ: يَقُوْمُ عَنْ يَمِيْنِ الإمامِ بِحِذائِهِ سَواء إِذا كانا اثْنَيْنِ

“Bab: Makmum berdiri rapat lagi sejajar di sisi kanan imam jika mereka hanya solat berdua.”


Kemudian beliau meletakkan hadis ini dalam bab tersebut:

‘Abdullah B. ‘Abbas radhiyallahu ‘anhuma berkata:
بِتُّ فِي بَيْتِ خَالَتِي مَيْمُونَةَ فَصَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ العِشَاءَ، ثُمَّ جَاءَ، فَصَلَّى أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ، ثُمَّ نَامَ، ثُمَّ قَامَ، فَجِئْتُ، فَقُمْتُ عَنْ يَسَارِهِ فَجَعَلَنِي عَنْ يَمِينِهِ، فَصَلَّى خَمْسَ رَكَعَاتٍ، ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ، ثُمَّ نَامَ حَتَّى سَمِعْتُ غَطِيطَهُ – أَوْ قَالَ: خَطِيطَهُ – ثُمَّ خَرَجَ إِلَى الصَّلاَةِ

“Aku pernah menginap di rumah makcikku, Maimunah (isteri Rasulullah). Lalu Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam pergi menunaikan solat ‘isya kemudian kembali ke rumah dan solat sunnah empat rakaat, kemudian beliau tidur.

Ketika tengah malam beliau bangun dan solat malam. Aku pun datang untuk turut serta solat bersama-sama beliau dan berdiri di sisi kiri beliau. Kemudian beliau menarikku ke sebelah kanannya. Lalu beliau solat lima rakaat, kemudian dua rakaat, kemudian tidur sehingga aku mendengar suara dengkuran (atau nafas) beliau. Kemudian beliau bangun keluar untuk solat (subuh).” (Hadis Riwayat al-Bukhari no. 697)

Kemudian dalam Kitab Fathul Bari Syarah Shahih al-Bukhari, al-Hafiz Ibnu Hajar al-‘Asqalani rahimahullah (Wafat: 852H) menguatkan apa yang ditegaskan oleh Imam al-Bukhari tersebut dengan beberapa atsar sahabat dan tabi’in. Di antaranya adalah sebagaimana berikut:

1, ‘Abdullah B. Mas’oud radhiyallahu ‘anhu berkata:
دَخَلْتُ عَلَى عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ بِالْهَاجِرَةِ فَوَجَدْتُهُ يُسَبِّحُ، فَقُمْتُ وَرَاءَهُ. فَقَرَّبَنِي حَتَّى جَعَلَنِي حِذَاءَهُ عَنْ يَمِينِهِ

“Aku pergi masuk mengunjungi ‘Umar B. al-Khaththab pada waktu siang. Aku dapati beliau sedang solat sunnah. Maka aku pun berdiri di belakangnya (sebagai makmum). Lalu beliau menarik aku ke arahnya dan menempatkanku sejajar di sisi kanannya.” (Atsar Riwayat Malik, Muwaththa’, no. 32. Fathul Bari, 2/191)

2, Ibnu Juraij berkata:
قلت لعطاء الرجل يصلي مع الرجل أين يكون منه قال إلى شقه الأيمن قلت أيحاذى به حتى يصف معه لا يفوت أحدهما الآخر قال نعم قلت أتحب أن يساويه حتى لا تكون بينهما فرجه قال نعم

“Aku bertanya kepada Atha’, jika seorang lelaki solat bersama seorang lelaki, maka di mana ia perlu berdiri?” Jawab Atha’:

“Di sisi kanannya.” Aku bertanya lagi, “Adakah ia berdiri sejajar dengan imam sehingga posisi mereka seperti satu saf, tidak ada yang lebih hadapan atau terkebelakang?” Atha’ jawab:

“Benar.” Aku bertanya lagi, “Adakah engkau suka kalau ia berdiri rapat sehingga tidak ada lagi celah di antara keduanya?” Atha’ menjawab, “Ya.” (Atsar Riwayat ‘Abdurrazzaq, Mushannaf, no. 3870. Ibnu Hajar, Fathul Bari, 2/191)

Wallahu a’lam…

Sumber saya ambil dari link berikut : Abu Numair 

No comments: