Monday, August 20, 2012

Ajaran sesat yang anda perlu tahu..

Tariqat Naqsyabandiah Syeikh Nazim al-Haqqani, lahir pada tahun 1922, di Cyprus mendapat pendidikan di Istanbul Turki dan mempunyai Ijazah dalam Kejuruteraan Kimia, beliau pada masa yang sama belajar agama di Turki dan lebih cenderung kepada spiritual berbanding sains. Beliau menguasai 4 bahasa, iaitu bahasa Turkey, Arab, English dan Greek. Beliau merupakan ketua kepada Naqsyabandy Sufi Order, bacaan lanjut mengenai beliau boleh dibaca melalui link berikut , klik 
klik masterofsufi



Banyak maklumat berkaitan gerakan ini di lama web, ramai juga yang memuji dan memuja belau, dan mempunyai ramai pemgikut malah di Malaysia pun ada pengikutnya.

Apakah hukumnya mengikuti gerakan sufi ini ?


Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-48 yang bersidang pada 3 Apr 2000 telah membincangkan Tariqat Naqsyabandiah Al-Aliyyah Syeikh Nazim Al-Haqqani. Muzakarah telah memutuskan bahawa Tariqat Naqsyabandiah Al-Aliyyah di bawah pimpinan Syeikh Nazim bertentangan dengan fahaman akidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah dan menyeleweng dari ajaran Islam. Pengamal ajaran ini hendaklah segera bertaubat.
Semua negeri dikehendaki memfatwa dan mewartakan bahawa tariqat Naqsyabandiah Al-Aliyyah di bawah pimpinan Syeikh Nazim diharamkan dan tidak boleh diamalkan oleh umat Islam kerana ia bercanggah dengan ajaran Islam yang sebenar. (Sumber )

Fatwa Mufti Kerajaan Johor : download
Fatwa Mufti Kerajaan Johor, Dato' Said Alwie Bin Tahir Al-Hadad

Adapun Naksabandiah ialah suatu tariqah dinisbahkan kepada seorang lelaki negeri naswawi daripada orang mutaa’khirin dan boleh jadi ia seorang ahli tasauf tetapi dakwaan tariqah naksabandiah yang ada di Negeri Persekutuan Tanah Melayu dan lain-lainnya dan kitabnya yang ada di tangan mereka ialah kitab-kitab yang sesat di dalamnya banyak yang salah dan campuran akidah-akidah majusi boleh jadi setengah-setengah dajal mengarang bagi mereka itu buku-buku diselitkan oleh mereka akidah-akidah yang melawan agama Islam.

Hendaklah kita ingat agama Islam yang sebenarnya ialah agama yang dibawa dan diamalkan oleh junjungan kita dan sahabat-sahabatnya. Barangsiapa mendatangkan agama baru lain daripada itu adalah tidak benar dan tidak diterima. Orang yang lebih afdal dan lebih hampir kepada Allah ialah sahabat-sahabat Rasullallah. Mereka mengatakan "Laa ilaha ilallah" sebelum ada tariqah Naksabandiah. Mereka mengucap sebagaimana tariqah junjungan kita yang dianjurkan oleh baginda kepada mereka. Tidak ada daripada sahabat-sahabat itu yang menolak tidak membenarkan orang berzikir, mereka tidak berlagu-lagu, tidak cenderung ke kiri atau ke kanan mengangguk berputar-putar ketika berzikir.

Fatwa Jabatan Mufti Negeri Kedah dan Majlis Agama Islam Negeri Kedah

Diantara pegangan torikat ini ialah:

1. Tiada bacaan fatihah didalam solat jenazah ghaib seperti pegangan mazhab yang empat.

2. Torikat ini beramal dengan hadis palsu umpamanya: wahai hambaku taatlah kepada aku dan aku akan menjadikan engkau rabbani kemudian engkau juga akan berkata kepada sesuatu jadi maka jadilah (maksud hadis).

3. Mengunakan ajaran wihdathul wujud, nur Muhammad, dan martabat tujuh.

4. Seseorang itu samaada Muslim atau kristian atau yahudi atau budha tiada memberi apa-apa erti tetapi yang penting disisi Allah samaada seseorang itu mencapai gelaran haqani atau tiada.

5. Mempercayai teori yaqazâh dengan rasulullah yang ditolak oleh ahli Sunnah wal jamaah.

Muat turun fatwa Mufti Kedah disini
dan link ini

Berikut adalah beberapa penjelasan kesesatan gerakan ini :

Shirk In The Naqshabandi Sufi Tareeqah

The article, "Meded - Asking Support From Grandsheikh", contains several jaahilee concepts, among which:
- Du`aa to Allah to derive from the Grandsheikh (Ad-Daghistani) from his spiritual care even from the grave.
- "We derive our spiritual power from his heart center."

- "the breaths of Allah¹s Saints give life to their followers, to their spiritual sons and daughters."
- "The real Grandsheikh always keeps a watchful eye on his followers" [even if passed away]

- Claim that to stand firmly in the face of our enemies: the lower self, Satan, vain desires and worldliness, "we need his support," and that "without such a strong support a person will be vanquished."

- Their saying, "Therefore, we seek our Grandsheikh¹s support by saying: "Meded Ya Sayyidi", "Support, oh my Master." "You must call upon your Grandsheikh in such a manner when you are in need of support, then that support may reach you."

- Their claim that guidance reaches to our hearts through the Saints.

- Their saying, "you must look for the support of the Saints in a Universe in which you are totally weak."
This article is useful for explaining how some people fall in shirk in all aspects of Tauheed.


Shirk in Tauheed ur-Ruboobeeyah:
Their claim that the Grandsheikh can bring good fortune or remove calamities; he can govern the affairs of this world and he is believed to have power and influence besides Allaah, or that Allaah creates creations that can cause harm and benefit to His creatures. The Grandsheikh is one upon whom we are dependent for guidance and spiritual strength.

Shirk in Tauheed ul-`Ibaadah:
Directing one¹s acts of worship, such as du`aa (supplication), seeking help, tawakkul (trust and reliance), and hope for good fortune to other than Allaah.

Shirk in Tauheed ul-Asmaa'i was-Sifaat:
Attributing divine power to Allaah¹s creation. Attributing to man the power to keep a watchful eye on his followers, whether alive or dead, the power and ability of guiding people¹s hearts that belongs to Allah alone, and ability to answer prayers of Allaah¹s creation and provide them with aid.

Sumber link

Dalam youtube ini, kita lihat para pengikutnya begitu 'keterlaluan' memuja beliau dan siap bersila mencium tangannya, mereka seolah lupa dengan larangan Nabi untuk berbuat demikian, seperti dalam Hadis :

Abdullah ibnu Abi Aufa bertutur: Tatkala Mu’adz datang ke negeri Yaman atau Syam ia melihat orang2 Nashrani bersujud kepada para panglima dan petinggi gereja mereka. mk ia memandang dan memastikan dlm hati bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam adl yg paling berhak utk diagungkan seperti itu. Ketika ia kembali ke hadapan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam ia berkata: “Ya Rasulullah aku melihat orang2 Nashrani bersujud kepada para panglima dan petinggi gereja mereka mk aku memandang dan memastikan dlm hatiku bahwa engkaulah yg paling berhak utk diagungkan seperti itu.” Mendengar ucapan Mu’adz ini bersabdalah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam:

لَوْ كُنْتُ آمُرُ أَحَدًا أَنْ يَسْجُدَ لأَحَدٍ لأَمَرْتُ الْمَرْأَةَ َأنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا وَلاَ تُؤَدِّي الْمَرْأَةُ حَقَّ الله عَزَّ وَجَلَّ عَلَيْهَا كُلَّهُ حَتَّى تُؤَدِّيَ حَقَّ
زَوْجِهَا عَلَيْهَا كُلَّهَا حَتَّى لَوْ سَأَلَهَا نَفْسَهَا وَهِيَ عَلَىظَهْرِ قَتَبٍ لأَعْطَتْهُ إِيَّاهُ
“Seandai aku boleh memerintahkan seseorang utk sujud kepada orang lain niscaya aku perintahkan seorang istri utk sujud kepada suaminya.

Berikut pula adalah link dari Mufti Deghistan sendiri mengenai kesesatan Gerakan Sufi ini, link 



Bacaan lain mengenai Tariqat, klik 

Maka berhati-hatilah dengan gerakan sufi http://www.youtube.com/watch?v=wUVNGOdKOaw&feature=related







No comments: