http://ilmusalaf.com/2013/05/forum-bomoh-sihir-tangkal-satu-kesyirikan/
http://ilmusalaf.com/2013/05/forum-bomoh-sihir-tangkal-satu-kesyirikan/
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=wTR4tDLGiy8
Segmen pilihan, kenali syirik http://www.youtube.com/watch?v=cmG5EmTwaAc
klik http://ilmusalaf.com/2013/05/forum-bomoh-sihir-tangkal-satu-kesyirikan/
Berpegang dgn manhaj salaf : http://ilmusalaf.com/2013/04/ustaz-idris-sulaiman-berpegang-dengan-manhaj-salaf/
Antara yang boleh membawa kebahagian kepada seseorang ialah apabila dia sibuk memikirkan keaiban dirinya sendiri sehingga tidak sempat memikirkan keaiban orang lain.
Monday, May 06, 2013
Tuesday, April 16, 2013
Komen Menilai Ibadah Orang Lain.
Sabda Nabi di dalam hadis,
الْعَهْدُ الَّذِى بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمُ الصَّلاَةُ فَمَنْ تَرَكَهَا فَقَدْ كَفَرَ
“Perjanjian antara kami dan mereka (orang kafir) adalah salat. Barangsiapa meninggalkannya maka dia telah kafir.” (Riwayat Ahmad, At-Tirmidzi, An Nasa-i, Ibnu Majah. Dinilai sahih oleh Syaikh Al Albani)
Maknanya salat itu adalah asas yang terpenting setelah akidah. Rukun Islam yang kedua, setelah La Ilaha illa Allah Muhammadur Rasulullah adalah salat. Maka jangan main-main kita menghukum solat orang diterima atau tidak diterima.
Sunday, March 31, 2013
Tauhid
1. Apakah Aqidah ?
Akidah dari sudut etimologi :
Akidah berasal dari kata 'aqd yang bererti pengikatan.
Akidah adalah apa yang diyakini oleh seseorang.
Akidah itu perbuatan hati, iaitu kepercayaan hati dan pembenarannya kepada sesuatu. (al-Fauzan, Kitab Tauhid).
Akidah dari sudut Syara':
Beriman kepada rukun iman yang enam, iaitu percaya kepada Allah, para MalaikatNya, Kitab-kitabNya, para RasulNya, Hari Akhir dan Qada dan qadar.
Beriman kepada rukun iman yang enam, iaitu percaya kepada Allah, para MalaikatNya, Kitab-kitabNya, para RasulNya, Hari Akhir dan Qada dan qadar.
Friday, March 22, 2013
Posting dari Ustaz Emran :
Ada orang menamakannya dakwah
Dakwah ialah seruan mengajak manusia kepada Allah SWT tetapi wujud pihak tertentu yang menyeru umat Islam kepada idea dan pemikiran tokoh tertentu. Di sana juga ada orang yang menganggap dia sedang berdakwah tetapi dia sebenarnya menyampai cerita palsu tentang Islam, hadith yang tidak sahih dari Nabi salallahualaihiwassalam, memetik hukum fatwa yang menyalahi jumhur ulama' atau fiqh yang ditolak kaedahnya.
Pada anggapannya dia sedang melakukan kebaikan, sedangkan sebenarnya dia sedang menabur duri-duri dijalanan dakwah sehinggakan para pendakwah yang kemudian terpaksa menghabiskan waktu siang dan malam mereka untuk membersihkan kotoran-kotoran yang telah dihasilkan olehnya.
Panduan untuk menilai dakwah seseorang ada 3 kaedah, pertama menilai apakah dakwahnya itu mengajak kepada Allah dan Rasul atau menyeru kepada tokoh dan mengambil perantara dari makhluk. Firman Allah SWT : وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ 'Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang soleh, dan berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang Muslimin (menyerah diri)?" [Fushilaat:33]
Kedua, menilai apakah isi kandungan ajaran mereka itu bersumberkan al-Quran dan sunnah mengikut kefahaman Rasulullah dan sahabat atau berdasarkan tafsiran sendiri. Kata Imam Al-Auzaie rahimahullah : عليك بآثار من سلف وإن رفضك الناس، وإيّاك وآراء الرجال وإن زخرفوها لك بالقول 'Hendaklah kamu menetap di atas asar dari para salaf, sekalipun ditolak oleh manusia dan berhati-hatilah engkau dari pendapat manusia sekalipun dia menghiasinya dengan perkataan yang indah. ' [Syaraf ashab Hadeeth]
Ketiga, menilai apakah amalan yang mereka lakukan pernah dilakukan atau didahului oleh para sahabat dan kaum salaf. Kata Huzaifah al-Yamani RA, كل عبادة لم يتعبدها أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم فلا تعبدوها 'Setiap ibadah yang tidak dilakukan oleh para sahabat rasulullah Salallahualaihiwassalam maka janganlah kamu melakukannya'.
Ada orang menamakannya dakwah
Dakwah ialah seruan mengajak manusia kepada Allah SWT tetapi wujud pihak tertentu yang menyeru umat Islam kepada idea dan pemikiran tokoh tertentu. Di sana juga ada orang yang menganggap dia sedang berdakwah tetapi dia sebenarnya menyampai cerita palsu tentang Islam, hadith yang tidak sahih dari Nabi salallahualaihiwassalam, memetik hukum fatwa yang menyalahi jumhur ulama' atau fiqh yang ditolak kaedahnya.
Pada anggapannya dia sedang melakukan kebaikan, sedangkan sebenarnya dia sedang menabur duri-duri dijalanan dakwah sehinggakan para pendakwah yang kemudian terpaksa menghabiskan waktu siang dan malam mereka untuk membersihkan kotoran-kotoran yang telah dihasilkan olehnya.
Panduan untuk menilai dakwah seseorang ada 3 kaedah, pertama menilai apakah dakwahnya itu mengajak kepada Allah dan Rasul atau menyeru kepada tokoh dan mengambil perantara dari makhluk. Firman Allah SWT : وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ 'Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang soleh, dan berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang Muslimin (menyerah diri)?" [Fushilaat:33]
Kedua, menilai apakah isi kandungan ajaran mereka itu bersumberkan al-Quran dan sunnah mengikut kefahaman Rasulullah dan sahabat atau berdasarkan tafsiran sendiri. Kata Imam Al-Auzaie rahimahullah : عليك بآثار من سلف وإن رفضك الناس، وإيّاك وآراء الرجال وإن زخرفوها لك بالقول 'Hendaklah kamu menetap di atas asar dari para salaf, sekalipun ditolak oleh manusia dan berhati-hatilah engkau dari pendapat manusia sekalipun dia menghiasinya dengan perkataan yang indah. ' [Syaraf ashab Hadeeth]
Ketiga, menilai apakah amalan yang mereka lakukan pernah dilakukan atau didahului oleh para sahabat dan kaum salaf. Kata Huzaifah al-Yamani RA, كل عبادة لم يتعبدها أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم فلا تعبدوها 'Setiap ibadah yang tidak dilakukan oleh para sahabat rasulullah Salallahualaihiwassalam maka janganlah kamu melakukannya'.
Wednesday, March 13, 2013
Saturday, February 09, 2013
Pesta Pilihanraya
Tidak lama lagi pilihan raya akan diadakan, pasti meriah dengan pebagai ragam parti-parti yang bertanding. Kemeriahan ini juga adakalanya menjadi pesta maksiat, peluang mendapat dosa free dan selain dari kemungkinan hilang wang pertaruhan (bagi calon yang bertanding), dan mungkin ramai juga yang akan hilang 'pahala' atau muflis diakhirat.
Daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Tahukah kamu, siapakah gerangan orang yang muflis itu?” Lalu jawab sahabat: “Pada pandangan kami, orang yang muflis itu ialah mereka yang tidak mempunyai wang dan harta.” Lantas Baginda s.a.w bersabda: “Sesungguhnya orang yang muflis di kalangan umatku ialah mereka yang datang pada hari kiamat dengan membawa pahala sembahyang, puasa dan zakat. Dia juga (dalam masa yang sama) datang dengan membawa dosa menghina, menyakiti orang, memakan harta orang lain, menumpahkan darah (membunuh), dan memukul orang. Lalu diberi segala kebajikan itu kepadanya dan ini adalah kebajikan-kebajikannya. Maka jika telah habis pahala kebajikannya sebelum dapat dibayar kepada orang yang menuntutnya (orang yang dihina, disakiti dan dizaliminya ketika di dunia dulu), maka dosa-dosanya itu akan dilemparkan kepadanya, lalu dia kemudiannya dicampakkan ke dalam api neraka.”
(Hadith Riwayat Muslim)
Maka hendaklah kita semua ingat, amaran keras diatas, janganlah kita dengan mudah bermain-main dengan apa yang kita kata dan tulis, terutamanya dalam FB dan laman blog. Kita menyangkanya hanya mainan belaka, tetapi ia besar disisi Allah.
Ingatlah doa orang yang dizalimi itu mustajab,
Allah swt sebut لأنصرنّك ولو بعد حين (ertinya) "Aku akan memberi pertolongan, walaupun selepas beberapa ketika".
Terdapat juga manusia yang begitu mudah mencerca mereka yang telah mati, termasuk para Ulamapun turut dicerca, sekiranya tidak bersetuju dengan pandangannya, apa yang dibenarkan ialah mengeluarkan pandangan yang bercanggah daripada kebenaran tetapi jangan mencerca mereka.
Dalam hadis Nabi saw berkata, لا تسبوا الأموات (ertinya) jangan kamu maki orang yang telah mati, فإنهم قد أفضوا إلى ما قدموا (ertinya) mereka telah pergi bawa apa yang mereka bawa. (Hadis riwayat Bukhari daripada Aisyah)
Kalau dia bawa yang tak baik, dia berjumpalah dengan malaikat dalam kubur. Tak payah kamu yang jatuh hukum, biarkan mereka dengan amalan mereka. Kita tak payah jadi hakim, biarlah Allah azza wa jalla.(salinan dari sini )
Banyak hadis-hadis nabi yang mengarahkan kepada kita supaya jaga lidah. Nabi kita sendiri saw kata,
("إن اللعانين لا يكونون شفعاء ولا شهداء يوم القيامة" Dikeluarkan oleh Imam Muslim.)
إن اللعانين orang yang suka melaknat orang, mencelaka orang لا يكونون شفعاء ولا شهداء يوم القيامة orang ini tidak boleh jadi saksi dan tidak boleh bagi syafaat pada hari kiamat.
Dan hadis lain lagi, Nabi saw berkata, ليس المؤمن بالطعان ولا اللعان ولا الفاحش ولا البذيء orang mukmin bukan suka membuat tuduhan kepada orang.
(klik)
Maka hendaklah kita semua ingat, amaran keras diatas, janganlah kita dengan mudah bermain-main dengan apa yang kita kata dan tulis, terutamanya dalam FB dan laman blog. Kita menyangkanya hanya mainan belaka, tetapi ia besar disisi Allah.
Ingatlah doa orang yang dizalimi itu mustajab,
Allah swt sebut لأنصرنّك ولو بعد حين (ertinya) "Aku akan memberi pertolongan, walaupun selepas beberapa ketika".
Terdapat juga manusia yang begitu mudah mencerca mereka yang telah mati, termasuk para Ulamapun turut dicerca, sekiranya tidak bersetuju dengan pandangannya, apa yang dibenarkan ialah mengeluarkan pandangan yang bercanggah daripada kebenaran tetapi jangan mencerca mereka.
Dalam hadis Nabi saw berkata, لا تسبوا الأموات (ertinya) jangan kamu maki orang yang telah mati, فإنهم قد أفضوا إلى ما قدموا (ertinya) mereka telah pergi bawa apa yang mereka bawa. (Hadis riwayat Bukhari daripada Aisyah)
Kalau dia bawa yang tak baik, dia berjumpalah dengan malaikat dalam kubur. Tak payah kamu yang jatuh hukum, biarkan mereka dengan amalan mereka. Kita tak payah jadi hakim, biarlah Allah azza wa jalla.(salinan dari sini )
Banyak hadis-hadis nabi yang mengarahkan kepada kita supaya jaga lidah. Nabi kita sendiri saw kata,
("إن اللعانين لا يكونون شفعاء ولا شهداء يوم القيامة" Dikeluarkan oleh Imam Muslim.)
إن اللعانين orang yang suka melaknat orang, mencelaka orang لا يكونون شفعاء ولا شهداء يوم القيامة orang ini tidak boleh jadi saksi dan tidak boleh bagi syafaat pada hari kiamat.
Dan hadis lain lagi, Nabi saw berkata, ليس المؤمن بالطعان ولا اللعان ولا الفاحش ولا البذيء orang mukmin bukan suka membuat tuduhan kepada orang.
(klik)
Pelabagai isu politik juga akan dibangkitkan, ada tokoh tertentu dituduh terlibat dalam pembunuhan, ada pula dituduh melakukan sesuatu diluar tabii', ada pula YB dituduh makan duit rakyat, zalim dan sebagainya, namun sejauh mana kebenarannya / kesahihannya, tidak dapat pula mereka buktikan dengan jelas dan adakalanya lebih kepada prasangka dan hanya 'sangkaan' sahaja. Ingatlah, kita sepatutnya hanya berkata dan berpegang kepada sesuatu yang jelas kesahihannya.
"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakkan dari sangkaan supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain".
(Al-Hujurat : 21).
"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakkan dari sangkaan supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain".
(Al-Hujurat : 21).
(Hadis riwayat Muslim.)
Maka, janganlah menceritakan semula setiap yang kita dengar tanpa meneliti kebenarannya terlebih dahulu.
" Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu."
[Al-Hujurat : 06.]

" Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu."
[Al-Hujurat : 06.]
Allah Subhanahu Wata'ala berfirman :
"Sesungguhnya orang-orang yang suka terhebahnya tuduhan-tuduhan buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman,mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat dan ingatlah Allah mengetahui segala perkara sedang kamu tidak mengetahui yang demikian".
"Sesungguhnya orang-orang yang suka terhebahnya tuduhan-tuduhan buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman,mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat dan ingatlah Allah mengetahui segala perkara sedang kamu tidak mengetahui yang demikian".
(Al-Nuur : 19)
"Dan ingatlah bahawa angkara fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhan".
(Al-Baqarah : 191).
Sabda Nabi semasa Haji Wada' : Darah kamu, harta kamu, kehormatan kamu, haram atas diri kamu.
Hari ini kita lihat, kehormatan diri manusia telah menjadi mainan, (hanya) kerana perbezaan ideologi, perbezaan pandangan, samada pandangan politik, pandangan pemikiran mazhab, pandangan yang tidak serupa dengan kita sahajalah senang, terus akan dijatuhkan hukuman yang begitu dasyat. Bahkan sanggup mengatakan seseorang ini ahli neraka, orang ini ahli sesat, yang begitu mudah sekali kita lemparkan tuduhan-tuduhan.
Allah berfirman dalam surah An-Nur ayat 15, :

Sahih InternationalWhen you received it with your tongues and said with your mouths that of which you had no knowledge and thought it was insignificant while it was, in the sight of Allah , tremendous.
(Ingatlah) di waktu kamu menerima berita bohong itu dari mulut ke mulut dan kamu katakan dengan mulutmu apa yang tidak kamu ketahui sedikit juga, dan kamu menganggapnya suatu yang ringan saja. Padahal dia pada sisi Allah adalah besar.
Sabda Nabi semasa Haji Wada' : Darah kamu, harta kamu, kehormatan kamu, haram atas diri kamu.
Hari ini kita lihat, kehormatan diri manusia telah menjadi mainan, (hanya) kerana perbezaan ideologi, perbezaan pandangan, samada pandangan politik, pandangan pemikiran mazhab, pandangan yang tidak serupa dengan kita sahajalah senang, terus akan dijatuhkan hukuman yang begitu dasyat. Bahkan sanggup mengatakan seseorang ini ahli neraka, orang ini ahli sesat, yang begitu mudah sekali kita lemparkan tuduhan-tuduhan.
Allah berfirman dalam surah An-Nur ayat 15, :

Sahih InternationalWhen you received it with your tongues and said with your mouths that of which you had no knowledge and thought it was insignificant while it was, in the sight of Allah , tremendous.
(Ingatlah) di waktu kamu menerima berita bohong itu dari mulut ke mulut dan kamu katakan dengan mulutmu apa yang tidak kamu ketahui sedikit juga, dan kamu menganggapnya suatu yang ringan saja. Padahal dia pada sisi Allah adalah besar.
Menurut Dr. Abdul Basit, (link), kesalahan yang besar disini termasuklah menyebarkan sesuatu yang kita dengar dan tengok dari Youtube (FB dan sebagainya) seperti tuduhan skandal seks, skandal balak, menuduh membawa ajaran sesat dan sebagainya sedangkan kamu tidak mempunyai ilmu dan maklumat yang tepat tentang perkara tersebut.
Rasulullah SAW bersabda :
Rasulullah SAW bersabda :
“Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir, hendaklah dia berkata yang baik atau diam” (HR. Imam Bukhari & Imam Muslim).
Diriwayatkan daripada Huzaifah Radiallahu Anha, beliau mendengar Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasalam bersabda maksudnya:
"Tidak masuk syurga orang yang suka memfitnah (mengadu domba)".
"Tidak masuk syurga orang yang suka memfitnah (mengadu domba)".
Acara umpat menumpat atau ghibah juga mungkin akan menjadi kebiasaan kepada mereka yang bersaing di pentas politik demokrasi, begitu juga para penyokong akan turut sama melakukannya, seolah mereka lupa bahawa dosa mengumpat (ghibah) itu amatlah berat di sisi Allah SWT.
Hal itu dijelaskan dalam sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam.
"Ertinya : Ghibah itu ada tujuh puluh dua pintu, yang paling ringan daripadanya sama dengan seseorang lelaki yang menyetubuhi ibunya (sendiri), dan ghibah yang paling berat adalah mengumpat seorang lelaki atas kehormatan saudaranya".
(As-Silsilah As-Shahihah,).
Wajib bagi seseorng yang hadir dalam sesuatu majlis yang sedang mengumpat orang lain, membela saudaranya yang diumpati. Nabi menganjurkannya, sebagaimana sabdanya :
"Ertinya : Barangsiapa menolak (ghibah atas) kehormatan saudaranya, nescaya pada hari kiamat Allah akan menolak menghindarkan api Neraka dari wajahnya".
(Hadis Riwayat Ahmad)
Ada yang berkata, jika mengatakan sesuatu yang benar pada seseorang itu, ianya boleh dan tidak dianggap menumpat. Sebenarnya perkara ini telah dijawab oleh Nabi melalui hadis seperti berikut :
أَتَدْرُونَ مَا الْغِيبَةُ قَالُوا اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ ذِكْرُكَ أَخَاكَ بِمَا يَكْرَهُ قِيلَ أَفَرَأَيْتَ إِنْ كَانَ فِي أَخِي مَا أَقُولُ قَالَ إِنْ كَانَ فِيهِ مَا تَقُولُ فَقَدْ اغْتَبْتَهُ وَإِنْ لَمْ يَكُنْ فِيهِ فَقَدْ بَهَتَّهُ
“Tahukah kalian apa itu ghibah (mengumpat)?”, Mereka menjawab, “Allah dan Rasul-Nya yang lebih tahu.” Baginda bersabda, “Iaitu engkau menceritakan tentang saudaramu perkara yang dia tidak suka.” Lalu ditanya kepada baginda, “Lalu bagaimana apabila pada diri saudara saya itu kenyataannya sebagaimana yang saya ungkapkan?” Maka baginda bersabda, “Apabila cerita yang engkau katakan itu sesuai dengan kenyataan maka engkau telah mengumpatinya. Dan apabila tidak sesuai dengan kenyataan dirinya maka engkau telah berdusta atas namanya.”
(Riwayat Muslim).
Abu Hurairah berkata : Rasulullah SAW ditanya mengenai hal apakah yang paling menyebabkan banyak orang masuk syurga. Rasulullah menjawab : "Takwa dan akhlak yang baik." Kemudian Rasulullah ditanya mengenai apakah yang menyebabkan manusia ramai masuk neraka. Rasulullah SAW menjawab : "Dua lubang iaitu lubang mulut dan kemaluan." (Hadis Riwayat Ibnu Majah dan Ahmad)
Nabi saw berkata,
لم يكن النبي صلى الله عليه وسلم سباباً ولا فحّاشاً ولا لعّاناً
Nabi sendiri bukanlah seorang yang suka melaknat, bukan orang yang suka memaki, mencerca orang, tidak (Nabi bukan begitu).
Dalam hadis Abu Daud mengatakan,
يا معشر المسلمين wahai orang beriman, ataupun dalam riwayat (lain) يا معشر من آمن بلسانه wahai orang beriman dengan lidah dia, tapi tidak masuk dalam hati dia. (يَا مَعْشَرَ مَنْ آمَنَ بِلِسَانِهِ وَلَمْ يَدْخُلِ الْإِيمَانُ قَلْبَهُ)
لا تتبعوا عورات المسلمين jangan sekali-kali mencari keaiban orang. Sesiapa yang suka mencari keaiban orang, duk memburukkan orang, duk menjatuhkan orang, يَتَّبِعْ اللَّهُ عَوْرَتَهُ وَمَنْ يَتَّبِعِ اللَّهُ عَوْرَتَهُ يَفْضَحْهُ فِي بَيْتِهِ Allah akan mendedahkan keaibannya walau dalam rumahnya sendiri.
Pernah seorang datang menemui syeikh Abdullah ibnu Al-Mubarak. Dia duduk (men)cerca seseorang di hadapan Syeikh Ibnu Al-Mubarak. Syeikh (Ibnu Al-Mubarak) itu pun (ber)kata, "Hei saudara, kamu pernah pergi berperang melawan Rom?" Lelaki ini kata "Tidak". (Syeikh Ibnu Al-Mubarak kata), "kamu pernah pergi berperang melawan Parsi?" Dia kata "Tidak". Syeikh Ibnu Al-Mubarak kata, "Subhanallah, orang kafir (iaitu) Rom dan Parsi selamat daripada kamu, tapi saudara kamu orang Islam tidak selamat daripada kamu."
Hati-hatilah kita para jemaah, daripada menjadi orang yang tidak selamat (seperti yang disebut dalam hadis) المسلم من سلم الناس من لسانه ويده. (Maksudnya:) Orang Islam itu, (adalah) orang yang orang Islam lain selamat daripada lisannya dan tangannya. (Petikan hadis riwayat Ahmad, disahihkan oleh Syeikh Arnaut) Kalau kita menjadi orang Islam yang mencerca, memaki orang, maka kita belum lagi benar-benar seorang Islam.
(Artikel diatas, adalah kompilasi saya dari pelabagai sumber bacaan dan Youtube di alam maya)...
Abu Hurairah berkata : Rasulullah SAW ditanya mengenai hal apakah yang paling menyebabkan banyak orang masuk syurga. Rasulullah menjawab : "Takwa dan akhlak yang baik." Kemudian Rasulullah ditanya mengenai apakah yang menyebabkan manusia ramai masuk neraka. Rasulullah SAW menjawab : "Dua lubang iaitu lubang mulut dan kemaluan." (Hadis Riwayat Ibnu Majah dan Ahmad)
Nabi saw berkata,
لم يكن النبي صلى الله عليه وسلم سباباً ولا فحّاشاً ولا لعّاناً
Nabi sendiri bukanlah seorang yang suka melaknat, bukan orang yang suka memaki, mencerca orang, tidak (Nabi bukan begitu).
Dalam hadis Abu Daud mengatakan,
يا معشر المسلمين wahai orang beriman, ataupun dalam riwayat (lain) يا معشر من آمن بلسانه wahai orang beriman dengan lidah dia, tapi tidak masuk dalam hati dia. (يَا مَعْشَرَ مَنْ آمَنَ بِلِسَانِهِ وَلَمْ يَدْخُلِ الْإِيمَانُ قَلْبَهُ)
لا تتبعوا عورات المسلمين jangan sekali-kali mencari keaiban orang. Sesiapa yang suka mencari keaiban orang, duk memburukkan orang, duk menjatuhkan orang, يَتَّبِعْ اللَّهُ عَوْرَتَهُ وَمَنْ يَتَّبِعِ اللَّهُ عَوْرَتَهُ يَفْضَحْهُ فِي بَيْتِهِ Allah akan mendedahkan keaibannya walau dalam rumahnya sendiri.
Pernah seorang datang menemui syeikh Abdullah ibnu Al-Mubarak. Dia duduk (men)cerca seseorang di hadapan Syeikh Ibnu Al-Mubarak. Syeikh (Ibnu Al-Mubarak) itu pun (ber)kata, "Hei saudara, kamu pernah pergi berperang melawan Rom?" Lelaki ini kata "Tidak". (Syeikh Ibnu Al-Mubarak kata), "kamu pernah pergi berperang melawan Parsi?" Dia kata "Tidak". Syeikh Ibnu Al-Mubarak kata, "Subhanallah, orang kafir (iaitu) Rom dan Parsi selamat daripada kamu, tapi saudara kamu orang Islam tidak selamat daripada kamu."
Hati-hatilah kita para jemaah, daripada menjadi orang yang tidak selamat (seperti yang disebut dalam hadis) المسلم من سلم الناس من لسانه ويده. (Maksudnya:) Orang Islam itu, (adalah) orang yang orang Islam lain selamat daripada lisannya dan tangannya. (Petikan hadis riwayat Ahmad, disahihkan oleh Syeikh Arnaut) Kalau kita menjadi orang Islam yang mencerca, memaki orang, maka kita belum lagi benar-benar seorang Islam.
(Artikel diatas, adalah kompilasi saya dari pelabagai sumber bacaan dan Youtube di alam maya)...
Tuesday, January 15, 2013
Fakta penting untuk mengetahui sejarah bermulanya Maulid Nabi.
01. Kerajaan
Fatimiyyah atau al-Fātimiyyūn (Bahasa Arab: الفاطميون) merupakan wangsa Syiah yang memerintah kawasan Maghrib, Mesir dan Levant
dari 5 Januari 910 hingga 1171. Elit
pemerintah kerajaan ini merupakan penganut mazhab Ismailiyyah
dalam Syiah. (sumber)
02. Baca disini
03. Islamhouse klik
04. Ceramah asal mula maulid Ustz Zainal Abidin
05. Coretan Pakarhowto
06. 4allmuslim.blogspot, klik
07. Hukum menghadiri, islam.or.id klik
08. pondokhabib
09. Ceramah haram bid'ah maulid nabi :
part 1
part 2
part 3
10. Kemungkaran dalam maulid, oleh Rasul Dahri, klik
11. Oleh Azhar Idrus
12. Ceramah oleh Ustz Sofwan Badrie, klik
klik, klik
13. Syeikh Wahid Abdus Salam Bali, klik
Maulidur Rasul akan disambut pada 24hb Januari ini bersamaan dengan 12 Rabiulawwal, tahun yang dipercayai sbg hari kelahiran Nabi. Sebelum menyambutnya, adalah penting untuk diketahui asal usul sambutan ini diadakan. Ia nya bermula semasa pemerintahan kerajaan Syiah Fatimiyah (297-568H) yang pernah menguasai antara Maghribi dan Mesir, selain dari Maulid Nabi, mereka juga merayakan perayaan hari kelahiran Sayyidina Ali, Hassan dll.. Pada tahun 569 H, Kerajaan Al-Ayyubiah telah menghapuskan kebanyakan drp perayaan ini, namun Maulid nabi diteruskan oleh kelompok tertentu dan sehinggalah pada abad ke-7, perayaan Maulid pertama kalinya disambut sbg perayaan rasmi pihak pemerintah di Kota Irbil utara Iraq, dibawah pemerintahan Raja Muzafar Al-Deen (Al-Muzfir) seorg sunni..... Selamat Bercuti...
02. Baca disini
03. Islamhouse klik
04. Ceramah asal mula maulid Ustz Zainal Abidin
05. Coretan Pakarhowto
06. 4allmuslim.blogspot, klik
07. Hukum menghadiri, islam.or.id klik
08. pondokhabib
09. Ceramah haram bid'ah maulid nabi :
part 1
part 2
part 3
10. Kemungkaran dalam maulid, oleh Rasul Dahri, klik
11. Oleh Azhar Idrus
12. Ceramah oleh Ustz Sofwan Badrie, klik
klik, klik
13. Syeikh Wahid Abdus Salam Bali, klik
Maulidur Rasul akan disambut pada 24hb Januari ini bersamaan dengan 12 Rabiulawwal, tahun yang dipercayai sbg hari kelahiran Nabi. Sebelum menyambutnya, adalah penting untuk diketahui asal usul sambutan ini diadakan. Ia nya bermula semasa pemerintahan kerajaan Syiah Fatimiyah (297-568H) yang pernah menguasai antara Maghribi dan Mesir, selain dari Maulid Nabi, mereka juga merayakan perayaan hari kelahiran Sayyidina Ali, Hassan dll.. Pada tahun 569 H, Kerajaan Al-Ayyubiah telah menghapuskan kebanyakan drp perayaan ini, namun Maulid nabi diteruskan oleh kelompok tertentu dan sehinggalah pada abad ke-7, perayaan Maulid pertama kalinya disambut sbg perayaan rasmi pihak pemerintah di Kota Irbil utara Iraq, dibawah pemerintahan Raja Muzafar Al-Deen (Al-Muzfir) seorg sunni..... Selamat Bercuti...
Friday, January 11, 2013
Saturday, January 05, 2013
Wednesday, January 02, 2013
Jihad
Bedah buku "Beginilah jihad dalam Islam", Syaikh Dr. Shalih bin Fauzan al-Fauzan, Pustaka at-Tazkia, Cetakan pertama 1432 H / 2011 M,
1. Jihad adalah perintah Allah yang paling penting setelah rukun Islam yang lima.
2. Sebagian Ulama memasukkan jihad sebagai bagian dari rukun Islam.
3. Al-Hujurat :15 (49:15)
4.Ayat ini membuktikan jihad adalah bukti keimanan kepada Allah dan RasulNya.
5. Jihad adalah mengerahkan segenap upaya dan kemampuan untuk menyebarkan Islam dan mendakwahkannya.
5. Ayat keutamaan jihad, An-Nisa : 95-96 (4:95-96).
Hadis keutamaan berjihad :
" Sesungguhnya di syurga terdapat 100 tingkatan yang Allah telah persiapkan bagi orang-orang berjihad di
jalan Allah, yang jarak diantara 2 tingkatan itu seperti jarak langit dan bumi." (HR Al-Bukhari).
6. Jihad adalah syariat lama yang dibawa para nabi sebelum Nabi kita. [ Seperti yang saya (p) temui dalam Luke 19:27) Sheikh Abdullah al-Faizal dlm Youtube.
1. Jihad adalah perintah Allah yang paling penting setelah rukun Islam yang lima.
2. Sebagian Ulama memasukkan jihad sebagai bagian dari rukun Islam.
3. Al-Hujurat :15 (49:15)
4.Ayat ini membuktikan jihad adalah bukti keimanan kepada Allah dan RasulNya.
5. Jihad adalah mengerahkan segenap upaya dan kemampuan untuk menyebarkan Islam dan mendakwahkannya.
5. Ayat keutamaan jihad, An-Nisa : 95-96 (4:95-96).
Hadis keutamaan berjihad :
" Sesungguhnya di syurga terdapat 100 tingkatan yang Allah telah persiapkan bagi orang-orang berjihad di
jalan Allah, yang jarak diantara 2 tingkatan itu seperti jarak langit dan bumi." (HR Al-Bukhari).
6. Jihad adalah syariat lama yang dibawa para nabi sebelum Nabi kita. [ Seperti yang saya (p) temui dalam Luke 19:27) Sheikh Abdullah al-Faizal dlm Youtube.
Begitu juga sejarah nabi Musa yang diselamatkan oleh Allah dari kezaliman Fir'aun, dan memerintahkan mereka memerangi kaum kafir untuk membebaskan Baitul Maqdis, (Al-Maidah : 20-26) (5:20-26).
Dan ramai lagi para Nabi yang diperintahkan untuk berjihad dijalan Allah sebelum Nabi Muhammad SAW, rujuk ayat (Ali-Imran: 146-147). Ikuti penjelasan Ustaz Shofwan Badrie.
Begitu juga sejarah Nabi Sulaiman dalam Surah An-Naml : 36-37.
(27:36-37).
Jadi, jihad dijalan Allah adalah syariat lama dalam syariat-syariat para nabi, dan bukan ajaran baru yang dibawa Islam. Kerana itu, ketika Allah mengutus NabiNya, Muhammad SAW, maka Dia memerintahkannya berjihad setelah kaum Muslimin memiliki kekuatan dan persiapan. Allah memerintahkan berjihad dijalan-Nya untuk meninggikan kalimat Allah, menyebarkan agama ini di muka bumi, dan membebaskan orang-orang yang tertindas dan dilarang masuk ke dalam agama Islam (ms 20).
Adakah tujuan jihad ialah untuk menguasai kerajaan-kerajaan dan meluaskan kekuasaan ?
Ianya bukanlah tujuan jihad, ia hanyalah kesan (efek).
Tujuan utama jihad ialah;
Jadi, jihad dijalan Allah adalah syariat lama dalam syariat-syariat para nabi, dan bukan ajaran baru yang dibawa Islam. Kerana itu, ketika Allah mengutus NabiNya, Muhammad SAW, maka Dia memerintahkannya berjihad setelah kaum Muslimin memiliki kekuatan dan persiapan. Allah memerintahkan berjihad dijalan-Nya untuk meninggikan kalimat Allah, menyebarkan agama ini di muka bumi, dan membebaskan orang-orang yang tertindas dan dilarang masuk ke dalam agama Islam (ms 20).
Adakah tujuan jihad ialah untuk menguasai kerajaan-kerajaan dan meluaskan kekuasaan ?
Ianya bukanlah tujuan jihad, ia hanyalah kesan (efek).
Tujuan utama jihad ialah;

Sahih International
Fight them until there is no [more] fitnah and [until] worship is [acknowledged to be] for Allah . But if they cease, then there is to be no aggression except against the oppressors.
Indonesian
Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada fitnah lagi dan (sehingga) ketaatan itu hanya semata-mata untuk Allah. Jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka tidak ada permusuhan (lagi), kecuali terhadap orang-orang yang zalim.
Rujuk juga At-Taubah : 14-16.
7. Al-Baqarah : 246 :
Apakah kamu tidak memperhatikan pemuka-pemuka Bani Israil sesudah Nabi Musa, yaitu ketika mereka berkata kepada seorang Nabi mereka: "Angkatlah untuk kami seorang raja supaya kami berperang (di bawah pimpinannya) di jalan Allah". Nabi mereka menjawab: "Mungkin sekali jika kamu nanti diwajibkan berperang, kamu tidak akan berperang". Mereka menjawab: "Mengapa kami tidak mau berperang di jalan Allah, padahal sesungguhnya kami telah diusir dari anak-anak kami?". Maka tatkala perang itu diwajibkan atas mereka, merekapun berpaling, kecuali beberapa saja di antara mereka. Dan Allah Maha Mengetahui siapa orang-orang yang zalim.
7. Al-Baqarah : 246 :
Apakah kamu tidak memperhatikan pemuka-pemuka Bani Israil sesudah Nabi Musa, yaitu ketika mereka berkata kepada seorang Nabi mereka: "Angkatlah untuk kami seorang raja supaya kami berperang (di bawah pimpinannya) di jalan Allah". Nabi mereka menjawab: "Mungkin sekali jika kamu nanti diwajibkan berperang, kamu tidak akan berperang". Mereka menjawab: "Mengapa kami tidak mau berperang di jalan Allah, padahal sesungguhnya kami telah diusir dari anak-anak kami?". Maka tatkala perang itu diwajibkan atas mereka, merekapun berpaling, kecuali beberapa saja di antara mereka. Dan Allah Maha Mengetahui siapa orang-orang yang zalim.
Dalam ayat " Angkatlah untuk kami seorang raja supaya kami berperang (di bawah pimpinannya) di jalan Allah", menunjukkan bahawa urusan jihad itu dikembalikan kepada pemegang kekuasaan dan ia dituntut untuk memerintahkan jihad, mengatur jihad dan pasukan serta mengerahkannya (ms 15).
Tuesday, January 01, 2013
Adakah Jihad di Palestine..
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=qZUfNimKnzI
Video diatas adalah pendapat Syeikh Al-Albani mengenai isu jihad di Palestin, berikut adalah beberapa pendapat beliau :
01. Sekarang tidak ada jihad di Palestine (1.31-1.36).
02. Kewajiban bagi penduduk Palestine ialah perlu melakukan apa yang telah dilakukan oleh golongan muhajirin dahulu (1.48).
03. Bukan jihad sebab, jihad memerlukan persiapan dari sudut rohani dan fizikal. Kedua-dua sudut ini belum terlaksana di Palestine.
04. Maka terdapat dua pilihan kepada orang palestine, pertama : tunduk kpd pemerintahan ini yng kufur lagi zalim, dan hal ini tidak dibolehkan atau berhijrah dan inilah yang menjadi wajib. Allah berfirman, " Tidakkah bumi Allah itu luas, yang membolehkan kamu berhijrah dengan bebas padanya." ( Al-Nisaa' : 97).
05. Puji-pujian yang diberikan hanyalah satu fatamorgana yang disangka air oleh musafir yang dahaga. (4.20). Seperti buih-buih sabun, atau awan-awan yang berkumpul ketika musim panas yang sejurus ia berkumpul ia terlerai, ia tidak membawa sebarang hujan.
06. "Sekiranya kamu membela (agama)Allah, Allah akan membela kamu" (Muhammad : 7), orang-orang Islam pada hari ini membela Islam pada secara umumnya, adakah mereka membela (agama) Allah ? Sekiranya Ya, ia antara dua, sama ada dia berdusta, dan inilah hakikatnya atau janji Allah itu dusta, dan ini adalah satu kekufuran.
07. Tidak mungkin kemenangan akan dikecapi buat orang-orang Islam selama mana mereka tidak membela (agama) Tuhan sekalian alam,.. bersambung
Video diatas adalah pendapat Syeikh Al-Albani mengenai isu jihad di Palestin, berikut adalah beberapa pendapat beliau :
01. Sekarang tidak ada jihad di Palestine (1.31-1.36).
02. Kewajiban bagi penduduk Palestine ialah perlu melakukan apa yang telah dilakukan oleh golongan muhajirin dahulu (1.48).
03. Bukan jihad sebab, jihad memerlukan persiapan dari sudut rohani dan fizikal. Kedua-dua sudut ini belum terlaksana di Palestine.
04. Maka terdapat dua pilihan kepada orang palestine, pertama : tunduk kpd pemerintahan ini yng kufur lagi zalim, dan hal ini tidak dibolehkan atau berhijrah dan inilah yang menjadi wajib. Allah berfirman, " Tidakkah bumi Allah itu luas, yang membolehkan kamu berhijrah dengan bebas padanya." ( Al-Nisaa' : 97).
05. Puji-pujian yang diberikan hanyalah satu fatamorgana yang disangka air oleh musafir yang dahaga. (4.20). Seperti buih-buih sabun, atau awan-awan yang berkumpul ketika musim panas yang sejurus ia berkumpul ia terlerai, ia tidak membawa sebarang hujan.
06. "Sekiranya kamu membela (agama)Allah, Allah akan membela kamu" (Muhammad : 7), orang-orang Islam pada hari ini membela Islam pada secara umumnya, adakah mereka membela (agama) Allah ? Sekiranya Ya, ia antara dua, sama ada dia berdusta, dan inilah hakikatnya atau janji Allah itu dusta, dan ini adalah satu kekufuran.
07. Tidak mungkin kemenangan akan dikecapi buat orang-orang Islam selama mana mereka tidak membela (agama) Tuhan sekalian alam,.. bersambung
Saturday, December 29, 2012
Tuesday, December 04, 2012
Hadis-hadis pilihan
01. عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: أَتَدْرُونَ مَا الْمُفْلِسُ؟ قَالُوا: الْمُفْلِسُ فِينَا مَنْ لاَ دِرْهَمَ لَهُ وَلاَ مَتَاعَ.فَقَالَ: إِنَّ الْمُفْلِسَ مِنْ أُمَّتِي يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِصَلاَةٍ وَصِيَامٍ وَزَكَاةٍ وَيَأْتِي قَدْ شَتَمَ هَذَا وَقَذَفَ هَذَا وَأَكَلَ مَالَ هَذَا وَسَفَكَ دَمَ هَذَا وَضَرَبَ هَذَا. فَيُعْطَى هَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ وَهَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ فَإِنْ فَنِيَتْ حَسَنَاتُهُ قَبْلَ أَنْ يُقْضَى مَا عَلَيْهِ أُخِذَ مِنْ خَطَايَاهُمْ فَطُرِحَتْ عَلَيْهِ ثُمَّ طُرِحَ فِي النَّارِ.
Daripada Abu Hurairah (radhiallahu ‘anh), bahawasanya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bertanya: “Tahukah kalian siapa orang yang muflis?” Para sahabat menjawab: “Bagi kami muflis ialah orang yang tidak memiliki wang mahupun harta.” Lalu (Rasulullah) menjelaskan: “Sebenarnya orang yang muflis di kalangan umatku ialah orang yang datang pada Hari Kiamat dengan (membawa pahala) solat, puasa, zakat, akan tetapi (semasa di kehidupan dunia) dia pernah mencaci seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpahkan darah seseorang dan memukul seseorang.Maka akan diberikan kepada orang yang dia pernah zalimi itu dari pahala kebaikannya sendiri (pahala solat, puasa zakat) dan begitulah seterusnya kepada orang lain yang dia pernah zalimi itu. Jika telah habis pahala kebaikannya sementara masih berbaki kesalahannya kepada orang-orang yang pernah dia zalimi di dunia dahulu, maka akan diambil dosa kesalahan orang yang dia zalimi itu dan dibebankan ke atasnya, kemudian dia dicampakkan ke dalam neraka.” – Shahih Muslim, no. 2581.
02. Mu’awiyah bin al-Hakam as-Sulami radhiallahu‘anh meriwayatkan bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam telah bertanya kepada seorang hamba wanita:
أَيْنَ الله؟ قَالَتْ فِى السِّمَاءِ قَالَ: مَنْ أَنَا؟ قَالَتْ: أَنْتَ رَسُوْلَ اللهِ قَالَ: أَعْتِقْهَا فَإِنَّهَا مُؤْمِنَةٌ.
"Di manakah Allah? Hamba itu menjawab: Di atas langit. Baginda bertanya lagi: Siapakah saya? Hamba itu menjawab: Anda Rasulullah. Maka bersabda baginda: Bebaskanlah dia kerana sesungguhnya dia adalah seorang yang beriman."
- Hadis ini dikeluarkan oleh Imam Muslim dalam Shahihnya (no. 537), Abu Daud (no. 930), al-Nasa’i dalam Sunan al-Nasa’i (no. 1218), Abu ‘Awanah (2/141) Ahmad dalam al-Musnad (no. 7906), ad-Darimi (1/353-354) Ibn Hibban dalam Shahih Ibn Hibban (no. 165, 2274), Ibn Abi Syaibah dalam al-Mushannaf (no. 30333), al-Baihaqi (2/249-250) dan lain-lain yang banyak jumlahnya.
03.وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ
“Sedangkan urusan mereka (diputuskan) melalui musyawarah antara mereka.” (Surah Asy-Syura, 42: 38)
04. فَإِنَّهُ مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ بَعْدِي فَسَيَرَى اخْتِلَافًا كَثِيرًا
“Maka sesungguhnya, sesiapa yang masih hidup di antara kalian selepas kewafatanku akan melihat perselisihan yang banyak…” (riwayat Abu Daud)
Dan penyelesaian kepada perselisihan dinyatakan selepas itu di dalam hadis yang sama,
05. فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الْمَهْدِيِّينَ الرَّاشِدِينَ تَمَسَّكُوا بِهَا وَعَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الْأُمُورِ فَإِنَّ كُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ
“Lazimilah kalian Sunnahku dan Sunnah Khulafaa Ar-Rasyidin yang mendapat petunjuk. Peganglah erat-erat dan gigitlah ia dengan gigi geraham kalian.”
06. يَتَقَارَبُ الزَّمَانُ وَيُقْبَضُ الْعِلْمُ وَتَظْهَرُ الْفِتَنُ وَيُلْقَى الشُّحُّ وَيَكْثُرُ الْهَرْجُ قَالُوا وَمَا الْهَرْجُ قَالَ الْقَتْلُ
“Zaman akan semakin dekat, dicabutnya ilmu, akan timbul fitnah-fitnah, dimasukkan (ke dalam hati) sifat kikir dan akan banyak Al-Harj”, mereka (para sahabat) bertanya: “Apakah Al-Harj, wahai Rasulullah?”, Baginda menjawab: “Pembunuhan”. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Bidaah pemikiran punca teroris
DR AZWIRA ABDUL AZIZ
7 Julai 2012
7 Julai 2012

Pengaruh pemikiran yang negatif memburukkan keharmonian masyarakat. - Gambar hiasan
KADANGKADALAmemang ada unsur keganasan dilakukan kelompok tertentu daripada puak Islam ataupun orang Islam. Pada asalnya keganasan fizikal ini berpunca daripada pemikiran yang ganas. Sebagaimana puak Khawarij yang muncul pada zaman sahabat Nabi, mereka boleh sampai pada satu tahap membenarkan tindakan menyerang dan membunuh khalifah. Tindakan ganas itu bermula daripada bidaah yang ganas yang diistilahkan sebahagian ulama sebagai irhab fikri iaitu perang dari sudut pemikiran.
Antara pemikiran Khawarij ialah pelaku dosa besar adalah kafir. Itu adalah pemikiran bidaah dalam ideologi Khawarij. Lanjutan daripada pemikiran ini, maka mereka menganggap khalifah ataupun pemerintah melakukan dosa besar kerana tidak melaksanakan undang-undang Islam atau hudud. Akhirnya dilema ini memunculkan demonstrasi pertama dalam Islam yang mengepung rumah Khalifah Uthman bin Affan RA. Kesan daripada demonstrasi dan provokasi berterusan ini, maka tertumpahlah darah Khalifah Uthman bin Affan di tangan puak Khawarij.
Ini adalah hujah logik yang begitu mudah formulanya. Daripada itulah mereka berani untuk menentang khalifah kerana mereka telah didoktrinkan pemikirannya dengan satu bentuk bidaah pemikiran yang menyalahi pemikiran Ahli Sunnah Wal Jamaah. Bagi Ahli Sunnah Wal Jamaah, pelaku dosa besar adalah pelaku maksiat, tetapi mereka tidak kafir. Mereka akan diampunkan jika mereka bertaubat atau ALLAH boleh ampunkan jika Dia kehendaki kecuali tidak syirik.
Jadi peringkat asas prinsip ini sudah berbeza, maka kesannya menjadi begitu. Kita boleh katakan di sini keganasan fizikal berpunca daripada pemikiran. Jadi dalam konteks keganasan yang dilakukan segelintir puak Islam, ia berpunca daripada satu bentuk bidaah pemikiran yang dinamakan revolusi ataupun irhab thauri yang menyalahi garis panduan sunnah dalam dakwah dan jihad.
Malangnya pemikiran Khawarij ini popular dalam kalangan pengikut Syiah yang ramai sehinggakan mereka mempunyai negara yang khusus mendukung ideologi Syiah serta menyebarkan ideologi mereka ke serata dunia. Ia juga popular kalangan Ikhwanul Muslimin. Pemikiran Ikhwanul Muslimin telah meresap masuk hampir seluruh pelosok dunia.
Adakan demonstrasi
Pengalaman saya tentang bidaah pemikiran revolusi-haraki ini ditanam melalui program pengkaderan dan usrah sejak daripada peringkat sekolah menengah. Ketika saya berada di tingkatan satu (1981) dan pergi ke sekolah menaiki basikal sejauh 5 kilometer. Suatu hari sampai sahaja di sekolah saya lihat pagar semua ditutup dan dikunci. Saya terkejut kerana tidak mengetahui apa yang berlaku, kemudian kedengaran bunyi bising di padang sekolah. Rupa-rupanya pelajar di sebelah pagi yang terdiri daripada pelajar tingkatan dua hingga tingkatan enam atas mengadakan demonstrasi. Mereka membina khemah di tengah-tengah padang dan duduk di situ dengan tujuan ingin membuat demonstrasi selama yang mungkin. Mereka telah membuat persediaan awal dengan mengumpulkan makanan di dalam sekolah.
Mereka berada di situ selama dua minggu kerana memprotes tindakan pihak yayasan yang bertanggungjawab terhadap sekolah agama. Pihak yayasan mengenakan tindakan tatatertib ke atas seorang ustaz di sekolah tersebut yang pro-Syiah. Dia dihantar mengajar ke sebuah sekolah di kawasan pedalaman. Jadi anak muridnya yang dipengaruhi dengan bidaah pemikiran evolusi-haraki bangkit membuat demonstrasi. Ustaz ini boleh mempengaruhi orang dengan pemikiran Syiahnya sehingga seseorang itu solat, akan meletakkan gambar Ayatollah (ulama besar dalam agama Syiah) di hadapannya.
Saya mempunyai saudara yang juga terpengaruh dengan pemikiran ustaz ini. Apabila ingin solat, dia hendak meletakkan gambar itu di hadapannya. Akan tetapi bimbang diketahui orang, maka gambar tersebut diletakkan di bawah sejadahnya. Demikianlah begitu kuatnya kesan daripada pemikiran ustaz tersebut. Saya ketika itu masih budak lagi dan tidak mengetahui apa yang berlaku.
Oleh kerana pelajar sesi petang terlalu muda dan tidak mengetahui apa-apa, maka mereka tidak menjemput kami untuk turut sama berdemonstrasi. Ibu bapa juga datang mengerumuni pagar sekolah tetapi tidak dibenarkan masuk. Tindakan mereka ini cukup berani kerana ibu bapa pelajar yang ditahan di dalam sekolah tersebut juga tidak dibenarkan masuk. Hanya dibenarkan berjumpa di pagar sekolah sahaja.
Revolusi-haraki
Kesan daripada bidaah pemikiran revolusi-haraki ini, ia menggalakkan pelajar dari peringkat sekolah menengah untuk menentang kerajaan. Bidaah pemikiran ini mendorong kepada tiga perkara.
Pertama, perlanggaran prinsip ketaatan terhadap pemerintah menjadikan seseorang itu menghalalkan ia untuk melanggar prinsip ketaatan terhadap pemerintah.
Kedua, mereka gagal memahami konsep takfir (mengkafirkan). Konsep takfir sama dengan pemikiran Khawarij tadi. Mereka mengkafirkan orang yang melakukan dosa besar termasuklah pemerintah halal darah dan perang. Sama juga dengan bidaah pemikiran revolusi-haraki ini, mereka sampai ke tahap mentakfirkan orang.
Ketiga, perlanggaran prinsip ‘mengelak kemudaratan’ yang digariskan di dalam kaedah fiqah. Mengelak kemudaratan itu lebih utama daripada mengambil maslahat. Maksudnya di sini sesuatu tindakan jika ada kemudaratan, walaupun dalam masa yang sama memiliki ada kemaslahatan (kebaikan), maka mengelak kemudaratan itu lebih diutamakan.
Jika menggugat ketenteraman awam, merosakkan harta benda, merosakkannya dan sebagainya maka jangan lakukannya. Itu adalah garis panduan yang sepatutnya dipatuhi tetapi dilanggar maka jadilah fenomena keganasan.
Faktor keganasan tidak mengira mazhab dan ideologi. Jadi apa-apa yang berkaitan dengan bidaah pemikiran revolusi-haraki yang menyebabkan seseorang itu menyalahi prinsip Islam dalam bab ketaatan terhadap pemerintah, dalam bab takfir, maka semua pihak tanpa mengira ideologi dan mazhab yang dipengaruhi bidaah pemikiran ini berpotensi menjadi pengganas.
Sesiapa yang menyalahi prinsip dakwah dan jihad Islam, ia dikira pengganas tidak kira sama ada mazhab Syafie, Hambali, Maliki, Syiah, Ikhwan Muslimin, ataupun Asya’ari. Apabila dia menyalahi prinsip Islam, dia berpotensi untuk menjadi pengganas, maka kita katakan serangan al-Qaeda.
Jihad al-Qaeda
Sebilangan pihak menuduh Al- Qaeda sebagai Wahabi. Al-Qaeda dan sekutunya menyerang orang awam misalannya. Sekiranya terbukti melakukan serangan ke atas kepentingan orang awam dan kerajaan Islam seperti yang mereka serang kerajaan Saudi, maka itu adalah tindakan keganasan.
Negara Arab Saudi antara negara yang paling teruk menerima serangan pengganas dan telah berpuluh kali di bom di sekitar bandar Riyadh. Walaupun kelompok al-Qaeda ini sering dikaitkan dengan Salafi ataupun istilah Wahabi, maka mereka sememangnya ganas kerana menyalahi prinsip Islam.
Manakala golongan ulama Salafi (Ahli Sunnah Wal Jamaah yang berpegang teguh atas jalan Nabi dan sahabat) seringkali menegaskan bahawa mereka berlepas diri dan tidak ada apa-apa kaitan dengan kelompok al-Qaeda. Maka berhatihatilah kita agar tidak terpengaruh dengan bidaah pemikiran yang boleh membawa kerosakan pada Islam dan umat Islam.
DR AZWIRA ABDUL AZIZ
Ahli Majlis Syura Sekretariat ILMU
www.ilmuanmalaysia.com
abuaqifstudio.blogspot.com
Antara pemikiran Khawarij ialah pelaku dosa besar adalah kafir. Itu adalah pemikiran bidaah dalam ideologi Khawarij. Lanjutan daripada pemikiran ini, maka mereka menganggap khalifah ataupun pemerintah melakukan dosa besar kerana tidak melaksanakan undang-undang Islam atau hudud. Akhirnya dilema ini memunculkan demonstrasi pertama dalam Islam yang mengepung rumah Khalifah Uthman bin Affan RA. Kesan daripada demonstrasi dan provokasi berterusan ini, maka tertumpahlah darah Khalifah Uthman bin Affan di tangan puak Khawarij.
Ini adalah hujah logik yang begitu mudah formulanya. Daripada itulah mereka berani untuk menentang khalifah kerana mereka telah didoktrinkan pemikirannya dengan satu bentuk bidaah pemikiran yang menyalahi pemikiran Ahli Sunnah Wal Jamaah. Bagi Ahli Sunnah Wal Jamaah, pelaku dosa besar adalah pelaku maksiat, tetapi mereka tidak kafir. Mereka akan diampunkan jika mereka bertaubat atau ALLAH boleh ampunkan jika Dia kehendaki kecuali tidak syirik.
Jadi peringkat asas prinsip ini sudah berbeza, maka kesannya menjadi begitu. Kita boleh katakan di sini keganasan fizikal berpunca daripada pemikiran. Jadi dalam konteks keganasan yang dilakukan segelintir puak Islam, ia berpunca daripada satu bentuk bidaah pemikiran yang dinamakan revolusi ataupun irhab thauri yang menyalahi garis panduan sunnah dalam dakwah dan jihad.
Malangnya pemikiran Khawarij ini popular dalam kalangan pengikut Syiah yang ramai sehinggakan mereka mempunyai negara yang khusus mendukung ideologi Syiah serta menyebarkan ideologi mereka ke serata dunia. Ia juga popular kalangan Ikhwanul Muslimin. Pemikiran Ikhwanul Muslimin telah meresap masuk hampir seluruh pelosok dunia.
Adakan demonstrasi
Pengalaman saya tentang bidaah pemikiran revolusi-haraki ini ditanam melalui program pengkaderan dan usrah sejak daripada peringkat sekolah menengah. Ketika saya berada di tingkatan satu (1981) dan pergi ke sekolah menaiki basikal sejauh 5 kilometer. Suatu hari sampai sahaja di sekolah saya lihat pagar semua ditutup dan dikunci. Saya terkejut kerana tidak mengetahui apa yang berlaku, kemudian kedengaran bunyi bising di padang sekolah. Rupa-rupanya pelajar di sebelah pagi yang terdiri daripada pelajar tingkatan dua hingga tingkatan enam atas mengadakan demonstrasi. Mereka membina khemah di tengah-tengah padang dan duduk di situ dengan tujuan ingin membuat demonstrasi selama yang mungkin. Mereka telah membuat persediaan awal dengan mengumpulkan makanan di dalam sekolah.
Mereka berada di situ selama dua minggu kerana memprotes tindakan pihak yayasan yang bertanggungjawab terhadap sekolah agama. Pihak yayasan mengenakan tindakan tatatertib ke atas seorang ustaz di sekolah tersebut yang pro-Syiah. Dia dihantar mengajar ke sebuah sekolah di kawasan pedalaman. Jadi anak muridnya yang dipengaruhi dengan bidaah pemikiran evolusi-haraki bangkit membuat demonstrasi. Ustaz ini boleh mempengaruhi orang dengan pemikiran Syiahnya sehingga seseorang itu solat, akan meletakkan gambar Ayatollah (ulama besar dalam agama Syiah) di hadapannya.
Saya mempunyai saudara yang juga terpengaruh dengan pemikiran ustaz ini. Apabila ingin solat, dia hendak meletakkan gambar itu di hadapannya. Akan tetapi bimbang diketahui orang, maka gambar tersebut diletakkan di bawah sejadahnya. Demikianlah begitu kuatnya kesan daripada pemikiran ustaz tersebut. Saya ketika itu masih budak lagi dan tidak mengetahui apa yang berlaku.
Oleh kerana pelajar sesi petang terlalu muda dan tidak mengetahui apa-apa, maka mereka tidak menjemput kami untuk turut sama berdemonstrasi. Ibu bapa juga datang mengerumuni pagar sekolah tetapi tidak dibenarkan masuk. Tindakan mereka ini cukup berani kerana ibu bapa pelajar yang ditahan di dalam sekolah tersebut juga tidak dibenarkan masuk. Hanya dibenarkan berjumpa di pagar sekolah sahaja.
Revolusi-haraki
Kesan daripada bidaah pemikiran revolusi-haraki ini, ia menggalakkan pelajar dari peringkat sekolah menengah untuk menentang kerajaan. Bidaah pemikiran ini mendorong kepada tiga perkara.
Pertama, perlanggaran prinsip ketaatan terhadap pemerintah menjadikan seseorang itu menghalalkan ia untuk melanggar prinsip ketaatan terhadap pemerintah.
Kedua, mereka gagal memahami konsep takfir (mengkafirkan). Konsep takfir sama dengan pemikiran Khawarij tadi. Mereka mengkafirkan orang yang melakukan dosa besar termasuklah pemerintah halal darah dan perang. Sama juga dengan bidaah pemikiran revolusi-haraki ini, mereka sampai ke tahap mentakfirkan orang.
Ketiga, perlanggaran prinsip ‘mengelak kemudaratan’ yang digariskan di dalam kaedah fiqah. Mengelak kemudaratan itu lebih utama daripada mengambil maslahat. Maksudnya di sini sesuatu tindakan jika ada kemudaratan, walaupun dalam masa yang sama memiliki ada kemaslahatan (kebaikan), maka mengelak kemudaratan itu lebih diutamakan.
Jika menggugat ketenteraman awam, merosakkan harta benda, merosakkannya dan sebagainya maka jangan lakukannya. Itu adalah garis panduan yang sepatutnya dipatuhi tetapi dilanggar maka jadilah fenomena keganasan.
Faktor keganasan tidak mengira mazhab dan ideologi. Jadi apa-apa yang berkaitan dengan bidaah pemikiran revolusi-haraki yang menyebabkan seseorang itu menyalahi prinsip Islam dalam bab ketaatan terhadap pemerintah, dalam bab takfir, maka semua pihak tanpa mengira ideologi dan mazhab yang dipengaruhi bidaah pemikiran ini berpotensi menjadi pengganas.
Sesiapa yang menyalahi prinsip dakwah dan jihad Islam, ia dikira pengganas tidak kira sama ada mazhab Syafie, Hambali, Maliki, Syiah, Ikhwan Muslimin, ataupun Asya’ari. Apabila dia menyalahi prinsip Islam, dia berpotensi untuk menjadi pengganas, maka kita katakan serangan al-Qaeda.
Jihad al-Qaeda
Sebilangan pihak menuduh Al- Qaeda sebagai Wahabi. Al-Qaeda dan sekutunya menyerang orang awam misalannya. Sekiranya terbukti melakukan serangan ke atas kepentingan orang awam dan kerajaan Islam seperti yang mereka serang kerajaan Saudi, maka itu adalah tindakan keganasan.
Negara Arab Saudi antara negara yang paling teruk menerima serangan pengganas dan telah berpuluh kali di bom di sekitar bandar Riyadh. Walaupun kelompok al-Qaeda ini sering dikaitkan dengan Salafi ataupun istilah Wahabi, maka mereka sememangnya ganas kerana menyalahi prinsip Islam.
Manakala golongan ulama Salafi (Ahli Sunnah Wal Jamaah yang berpegang teguh atas jalan Nabi dan sahabat) seringkali menegaskan bahawa mereka berlepas diri dan tidak ada apa-apa kaitan dengan kelompok al-Qaeda. Maka berhatihatilah kita agar tidak terpengaruh dengan bidaah pemikiran yang boleh membawa kerosakan pada Islam dan umat Islam.
DR AZWIRA ABDUL AZIZ
Ahli Majlis Syura Sekretariat ILMU
www.ilmuanmalaysia.com
abuaqifstudio.blogspot.com
Subscribe to:
Posts (Atom)