Tuesday, December 16, 2014

Bid'ah

Agak terkilan dgn sikap sesetengah masyarakat pd hari ini yg semakin tak faham keutamaan menangani kumpulan2 sesat @ bid’ah. Adalah satu kesilapan apabila mereka menyamaratakan golongan kafir dan pelaku maksiat (spt penzina, peminum arak dll) dgn ahli bid’ah. Fahamilah kalam para ulama di bawah:
Imam al-Syaukani berkata, “Dan kadang-kadang kebinasaan mengikut hawa nafsu golongan bid’ah lebih bahaya ke atas agama ini (Islam) berbanding mengikut hawa nafsu agama lain. Ini kerana gol. bid’ah mereka bersandar kepada Islam, menzahirkan kpd manusia bahawa mereka memenangkan agama dan mengikutinya dgn baik. Padahal mereka adalah sebaliknya & bertentangan dgn apa yg sebenarnya, mereka berterusan membawa org yg cenderung kpd hawa nafsu mereka daripada satu bid’ah ke satu bid’ah, mendorongnya dari satu penyelewengan ke satu penyelewengan, sehingga mengeluarkannya drpd agama, sedangkan dia menyangka bhw dia berada dalam kebenaran dan jalan yg dilaluinya adalah jalan yg lurus..” (Fath al-Qadir: 1/154)
Berkata Abu Ali al-Mufadhdhal al-Bajli, aku telah menemui Imam Ahmad bin Hanbal, lalu telah datang kepadanya pesuruh khalifah bertanya tentang hukum meminta bantuan dengan gol. bid’ah. Imam Ahmad menjawab: Tidak boleh meminta pertolongan mereka. Lalu ditanya: Boleh minta pertolongan Yahudi dan Nasrani, tapi tidak boleh meminta pertolongan mereka (ahli bid’ah)? Jawab Imam Ahmad: Sesungguhnya Yahudi dan Nasrani tidak menyeru kpd agama mereka, sedangkan gol. bid’ah menyeru (kpd ajaran mereka)..” (al-Adab al-Syar’iyyah: 1/275)
Imam al-Lalika’i menukilkan bhw Abi al-Jauza’ berkata, “Sungguh kera dan khinzir berjiran denganku lebih aku sukai daripada aku berjiran dengan salah seorang daripada mereka – ahli bid’ah” (Syarh Usul al-I’tiqad: 1/131)
Imam Sufyan al-Thauri berkata, “Bid’ah lebih disukai oleh iblis berbanding maksiat kerana maksiat akan dipohon taubat daripadanya sedangkan bid’ah tidak dipohon taubat daripadanya (kerana pelakunya menyangkakan ia benar)”. (Musnad Ibn al-Ja’d: 272)
Ketahuilah! Kita menolak Yahudi, Nasrani, Hindu, Buddha kerana kekafiran mereka jelas. Kita juga menolak zina, arak, judi dll kerana maksiat itu jelas. Tapi berapa ramai masyarakat yg tertipu dgn “bid’ah” krn pelakunya yg mungkin berkopiah, berjubah, berjenama agama dll? Ketahuilah, membiarkan mereka bermakna kita mengiyakan kesesatan mereka. Sedarlah, kita tidak perlu mengaku “Ahli Sunnah” kalau kita sendiri tidak menentang lawannya iaitu “Ahli BID’AH”…

Dipetik dari FB Ustaz Aizam Mas'ud.

No comments: